گزارش ویدئویی از تاثیر تغییرات آب و هوایی در سواحل

در نشست رهبران جی 7 (G7) در ;a,v  آلمان، اعلام شد که پیامدهای تغییرات آب وهوایی و گرم شدن کره زمین در سواحل سنگال (Senegal) کاملا محسوس است . خط ساحلی Petite Cote دستخوش فرسایش شدید شده است .

افزایش دماd ایجاد شده در اثر تولید بیش از حد گازهای گلخانه ای ، دی اکسید کربن CO2 منتشر شده توسط فعالیت های صنعتی انسان، بر جوامع، هتل ها و گورستان های این کشور (سنگال) تأثیر منفی گذاشته است .

در شهر روفیسک (Rufisque) ، سالیون ندویه (Saliou Ndoye) با کمک گروهی از داوطلبان در تلاش برای حفظ گورهای این منطقه ساحلی هستند . سه چهارم گورهای این منطقه به دلیل بالا آمدن سطح آب دریا و توفان از بین رفته است .

سالیون ندویه در این رابطه می گوید : ” در حال حاضر تنها بخش کوچکی از گورستان باقی مانده و بخش عمده ای از آن توسط دریا بلعیده شده است . گاهی هنگامی که کودکان در حال شنا در این سواحل هستند، استخوان های انسان را پیدا می کنند . این مساله بسیار وحشتناک است . “

بر اساس گزارش مقامات دولتی ، این مناطق ساحلی سنگال ، سالانه بین یک تا دو سانتیمتر دچار فرسایش می شود . به این ترتیب تا سال 2080  میلادی سه چهارم خط ساحلی این کشور بر اثر فعالیت امواج ، توفان و بالا آمدن سطح آب دریا در معرض خطر فرسایش و نابودی کامل قرار خواهد داشت . در حال حاضر نیمی از این خط ساحلی دچار فرسایش شده است .

قابل ذکر است که مقامات این کشور از سال ها پیش در تلاش برای مقابله با فرسایش ساحلی هستند .

آیساتا سال (Aissata Sall) از مرکز نظارت بر  محیط زیست در رابطه با معضل فوق می گوید : « از سال 2007 فرسایش عمیق در منطقه تایوِلِن (Thiawlene) باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی شده است ، از جمله  این مشکلات می توان به آسیب دیدن  گورستان ها و خانه های ساحلی اشاره کرد . از این رو دولت سنگال مجموعه اقدامات مقدماتی را برای مقابله با این مساله آغاز کرده و امیدوار است که در آینده بودجه مالی قابل توجهی برای حل  این مشکل در اختیار داشته باشد . »

قابل ذکر است که تا کنون  طرح هائی مانند  ساخت سدهایی خاکی برای جلوگیری از ورود نمک به زمین های کشاورزی و ایجاد مانع در برابر دریا برای جلوگیری از فرسایش ساحلی مطرح شده است که احتمالا با اجرای این برنامه ها کمی از این مشکلات بر طرف خواهد شد .

از سوی دیگر، در خط ساحلی Petite Cote سنگال ، هتل های زیادی برای گردشگران وجود دارد  که بالا آمدن آب باعث نگرانی صاحبان آنها شده است . Alioune Ciss  یکی از هتلداران این منطقه در رابطه با این پدیده می گوید : ” گردشگرانی که برای گذراندن تعطیلات در کنار دریا به این مناطق می آیند، نمی توانند پلاژ داشته باشند ، در نتیجه به کشور خودشان رفته و شکایت می کنند . از این رو کار و درآمد هتل ها رو به وخامت رفته است چرا که گردشگران کمی برای تفریح به این مناطق می آیند . این مشکل وجود دارد و نمی توان گفت که در دراز مدت حل می شود . ما به پایان راه خود  رسیده ایم . “

گفتنی است به دلیل بروز بحران فوق ، از سال های پیش  برنامه ای برای نجات هتل های خط ساحلی در حال اجرا بود که به دلایل نا مشخص اخیرا متوقف شده است . در این طرح به چیدن سنگ در خط ساحلی اقدام شده بود که سرعت پیشرفت جزر و مد را کاهش دهد . همچنین در شهر روفیسک و در منطقه تایوِلِن یک سد خاکی 730 متری با هزینه ای حدود 5 میلیون یورو ساخته شده است تا با فرسایش ساحلی مقابله کند .

ترجمه: احسان محمدحسینی 

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا