گزارش تصویری از خودروهای مبتنی بر سوخت پاک

تکنولوژی سوخت های سبز یا پاک می تواند بر پایه انرژی های مختلفی مانند سوخت های خورشیدی ، هیدروژنی مبتنی بر آب ، سیستم شارژ الکتریکی ، سوخت های زیستی یا   Bio fuel  و یا سایر انواع سوخت های پاک باشند . بر اساس گزارش خبرگزاری شین هوا ، در جریان برگزاری مراسمی ویژه در شهر جویانگ Guiyang مرکز ایالت گویژو Guizhou در جنوب غرب کشور چین ، از نخستین گروه ناوگان تاکسی های شهری که با سوخا سبز حرکت می کنند ، رو نمائی شد . این خودروها با سوخت مبتنی بر پایه اتانول حرکت کرده و هیچ نوع آلاینده جوی تولید نمی کنند . نخستین گروه از این تاکسی ها به طور رسمی از روز سه شنبه بیست و سوم ژوئن ( برابر با 2 تیر ماه ) آغاز به کار کرده است . بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه ، در فاز نخست این پروژه ، یک صد تاکسی با این مشخصات آغاز به کار کرده و در ادامه تعداد بیشتری از این نوع خودروها به ناوگان حمل و نقل شهری جویانگ اضافه خواهد شد .

استفاده از سوخت های پاک موضوعی است که به طور جدی با سلامت محیط زیست کره زمین در ارتباط است . چندی پیش خبرگزاری رسمی روسیه در گزارشی ویژه به تلاش های انجام شده توسط شرکت های مختلف خودرو سازی در سراسر دنیا برای تولید خودروهای مبتنی بر سوخت های پاک پرداخته بود .

بر این اساس چندی پیش شرکت خودرو سازی تویوتا در ژاپن اعلام کرد طی زمستان امسال ، نخستین خودروی سدان مبتنی بر سوخت های پاک را به صورت تجاری به بازار عرضه خواهد کرد . این خودرو جدید میرای 'Mirai' نام دارد و  قیمت ارزیابی شده برای آن در حدود 62 هزار دلار تخمین زده می شود . از این خودرو در آبان ماه سال گذشته به صورت رسمی رونمائی شد . 'Mirai' در ادبیات ژاپنی به معنی آینده است . بر اساس اعلامیه رسمی این شرکت خودرو ساز ژاپنی ، موتور به کار رفته شده در خودرو  'Mirai' با استفاده از سیستم خروج بخار آب عمل کرده و سوخت گیری کامل آن طی 5 دقیقه انجام می شود . این خودرو با یک باک پر از هیدروژن قادر به طی مسافتی در حدود 650 کیلومتر است .

البته لازم به ذکر است که تویوتا تنها شرکت سازنده خودروهای بدون آلاینده و منطبق با محیط زیست نبوده و کارشناسان این حوزه پیش بینی می کنند که این خودروها ، به صورت گسترده در آینده ای نزدیک مورد استفاده قرار گرفته و جایگزین خودروهای مبتنی بر سوخت های فسیلی خواهند شد .

شرکت خودرو ساز هوندا ، دیگر کارخانه تولید کننده خودروی ژاپنی است که خودروئی جدید تولید کرده است که از سیستم مشابه سوخت هیدروژنی استفاده می کند . این خودرو هیچ گونه آلاینده جوی تولید نکرده و Honda FCX Clarity نامیده می شود .

از سوی دیگر شرکت معتبر و صاحب نام خودرو ساز آلمانی یعنی شرکت بنز ، نیز تلاش کرده است با ارائه خودرو مبتنی بر سوخت گیاهی با نام مرسدس بنز اف 125 از این قافله پر سرعت تولید خودرو های سازگار با محیط زیست عقب نماند . در همین راستا ، این شرکت خودرو ساز آلمانی در نمایشگاه دستاوردهای جدید خودرو سازی پاریس با عنوان 'Mondial de l'Automobile' از خودرو جدید خود و موتور آن رو نمائی کرد . البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که بنز تنها شرکت آلمانی نیست که در این حوزه وارد عمل شده است زیرا پیش تر شرکت بی ام و با ارائه خوروی گیاهی BMW i8 به همراه مدل جدید خودرو پورشه با عنوان Porsche 918 Spyder رقابت های جهانی در این حوزه را آغاز کرده بودند . این مدل پورشه که یک خودروی سریع و بدون آلاینده است در نمایشگاه بین المللی خودروی نیویورک در سال جاری معرفی شده بود .

گفتنی است که BMW i8 نخستین خودروی مبتنی بر سوخت پاک این شرکت بزرگ نیست و این خودروساز آلمانی ، پیش تر با ارائه خودروی الکتریکی BMW i3 electric ، نشان داد که برای تصرف بازار خودروهای سبز ، برنامه های وسیعی دارد .

در این میان دیگر خودروسازهای دنیا نیز تلاش کرده اند تا به نوعی در این جریان تغییر نسل خودرو ها سهیم بوده و نقشی ایفا کنند ، فرانسوی ها با ارئه خوروی الکتریکی رنو Renault Zoe electric supermini  نشان دادند نقشه هائی برای عقب نماندن از رقبا در سر دارند .

البته باید خاطر نشان ساخت که شرکت نیسان نیز با ارائه یک خوروی نمونه که هنوز به صورت انبوه تولید نشده است ، در مسابقات خودروهای الکتریکی سال 2014 واقع در فرانسه شرکت کرد . این خودروی ارائه شده توسط نیسان Nissan ZEOD RC  نام داشت .

در پایان گفتنی است که نخستین گام عملی و اجرائی برای جایگزینی خودروهای پاک با خودروهای فسیلی توسط کشور هلند و در فرودگاه Schiphol آمستردام برداشته شد . در این فرودگاه خودرو های تسلا Tesla electric cars برای حمل و نقل عمومی ارائه می شوند . در این فرودگاه 50 تاکسی الکتریکی به حمل و نقل مسافران اشتغال دارند .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا