همکاری دانشگاه‌ها مهم‌ترین محور علم و فناوری پیش‌نویس سند ۲۵ ساله ایران و چین

قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره بخش علمی پیش نویس توافق ایران و چین، اظهار داشت: در بخش علم و فناوری پیش نویس این سند به موارد بسیار کلی از جمله همکاری دانشگاه ها، توسعه کرسی زبان فارسی در کشور چین، همکاری پارک های علم و فناوری، اعطای بورس متقابل ۲ کشور به یکدیگر اشاره شده است.

وی با بیان این که تبادل دانشجو پیش از این پیش نویس سند هم در روابط ایران و چین وجود داشت، افزود: تبادل دانشجو در پیش نویس سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین برای دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی افزایش می یابد.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل درباره همکاری شرکت های دانش بنیان ۲ کشور هم گفت: همکاری شرکت های دانش بنیان چین در شرکت های دانش بنیان ایران و انتقال دانش و فناوری توسط بخش خصوصی از دیگر بخش های علم و فناوری این پیش نویس است.

سالار آملی با بیان این که تهران – پکن خارج از سند ۲۵ ساله همکاری مناسبی با یکدیگر در بخش علمی دارند، خاطرنشان کرد: تهیه بخش علم و فناوری پیش نویس این سند با همکاری وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفت و اعلام شد.

وی درباره گسترش کرسی های زبان فارسی به این نکته اشاره کرد که در بخش علم و فناوری این سند در مورد اعداد حرفی زده نشده است و فقط محورهای کلی مورد بررسی قرار گرفت.

رییس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم با بیان این که جامعه علمی ایران بسیار قوی است، تاکید کرد: در ایران استادان توانای زیادی داریم که روند چاپ مقالات آنها در ژورنال های بین المللی قابل توجه است.

سالارآملی یادآور شد: بنابراین هر کشوری از جمله تمایل به گسترش این ارتباطات علمی و فناوری با ایران دارد. هیات وزیران اخیرا پیش نویس سند نقشه راه همکاری ۲۵ ساله ایران با چین را تصویب کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا