تلاش برای رسیدن به اقتصاد غیر نفتی در حوزه گیاهان دارویی

مهندس رضا غفارزادگان با اشاره به مهم‌ترین دستاوردهای شاخص این پژوهشکده، گفت: پژوهشکده‌ گیاهان دارویی در طول عمر 22 ساله‌ خود همواره سعی داشته است با روحیه‌ جهادی و خودباوری طیف وسیع و متنوعی از محصولات و خدمات دانش‌بنیان در زمینه‌ گیاهان دارویی و طب سنتی را به جامعه‌ هدف ارایه کند که در این بین می‌توان به داروی ترک اعتیاد "دتوکسین"، داروی درمان آلزایمر و هم‌چنین داروی درمان کبد چرب با نام "لیورسیل" اشاره کرد که همه‌ آن‌ها حاصل مساله‌محوربودن گروه‌های پژوهشی مجموعه‌ی گیاهان دارویی و ارتباط تنگاتنگ به‌منظور برطرف کردن مسایل و مشکلات حیاتی کشور در زمینه‌ی گیاهان دارویی و طب سنتی بوده است.

وی افزود: پژوهشکده‌ گیاهان دارویی تنها مرکز تحقیقات غرب آسیا است که زنجیره‌ ارزش گیاهان دارویی از بذر تا دارو را شامل می‌شود. این پژوهشکده در حوزه‌ پژوهش با انجام تحقیقات کاربردی در زمینه‌های تخصصی و با روحیه‌ خلاقانه توانسته اقدامات دانش‌بنیان به‌ویژه در زمینه‌ فناورانه به مجموعه‌ گیاهان دارویی کشور ارایه کند.

سرپرست پژوهشکده گیاهان دارویی تصریح کرد: در حوزه‌ آموزش نیز با بهره‌گیری از اساتید مجرب پژوهشکده و همچنین تعامل با اساتید مجرب کشور گام مهمی را در عرصه آموزش پزشکان، داروسازان، دانشجویان و علاقه‌مندان به گیاهان دارویی برداشته‌ایم. در بحث تولید و با توجه به نگاه اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری و رویکرد حداقل وابستگی به بودجه نفت، این پژوهشکده با تولید داروهای گیاهی دانش‌محور و اثربخش در درمان بیماری‌ها توانسته است در این عرصه، فعالیت‌های تأثیرگذاری در حوزه داروهای گیاهی کشور داشته باشد.

 غفارازدگان در رابطه با جهش تولید گفت: پژوهشکده گیاهان دارویی در بحث جهش تولید که به‌درستی از سوی مقام معظم رهبری در سال 99 اعلام شد، با ایجاد کارگروه جهش تولید اقدام با ایجاد یک هم‌افزایی بین گروه‌های پژوهشی و مراکز خدمات تخصصی در جهت افزایش کمی و کیفی تولیدات دارویی و افزایش راه‌های تولید، سعی در تحقق هدف سال 99 داشته است.

وی با اشاره به تعامل پژوهشکده گیاهان دارویی در همکاری با بدنه اجرایی، صنعتی و تحقیقاتی کشور اظهار کرد: پژوهشکده گیاهان دارویی درراستای افزایش کارایی و اثربخشی فعالیت‌های پژوهشی اقدام به تعریف فعالیت‌های مشترک با مراکز تحقیقاتی گیاهان دارویی کشور و دانشگاه‌های مرتبط و همچنین به‌منظور تولید محصول فناورانه اقدام به ایجاد ارتباط با مراکز صنعتی و دانشگاهی کشور مرتبط با گیاهان دارویی برای برطرف کردن نیازهای حیاتی کشور در این زمینه کرده است.

سرپرست پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی ادامه داد: این پژوهشکده در آینده‌ نزدیک سعی دارد تمامی پژوهش‌های کاربردی انجام ‌شده در حوزه‌ گیاهان دارویی مرتبط با اشخاص حقیقی و حقوقی کشور را مدیریت کرده و راه‌های رسیدن به یک محصول فناورانه را تسهیل کند.

غفارزادگان خاطرنشان کرد: در حقیقت پژوهشکده سعی دارد با توجه به گستردگی واحدهای جهاددانشگاهی در کشور و همچنین تعاملات فراگیر هرکدام از این واحدها با مردم منطقه، نقش حلقه‌ مفقوده بین مراکز تحقیقاتی و صنعتی را ایفا کند و زمینه را برای تولید و اشتغال‌زایی بیشتردرحوزه گیاهان دارویی به‌منظور نزدیک‌تر شدن به اقتصاد غیرنفتی فراهم آورد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا