تولد حکیم سنایی غزنوی

  • تولد حکیم سنایی غزنوی

12ذی الحجه 473 – «حکیم ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی غزنوی » شاعر پرآوازه ایرانی در غزنین متولد شد. این استاد مسلم شعر فارسی در جوانی به سرودن شعر پرداخت و ابتدا رجال و بزرگان را مدح می گفت اما یکباره تحولی شگرف در او پدید آمد که راه خانه کعبه را در پیش گرفت و به حجّ رفت.

سنایی در مکه قصیده ای در اشتیاق دیدار کعبه و مکه معظمه سرود و پس از بازگشت از مکه مدتی در بلخ و شهر های دیگر به سر برد. آنچه از سفرهای سنایی باقیست اشعار و قصایدی است که او در خراسان و بلخ سروده؛ و به کارنامه بلخ مشهور است. سنایی بعد از اسکان مجدد در غزنین به اتمام مثنوی مشهورش« حَدیقَة الحَقیقة» پرداخت. مجموعه« سِرُ العِباد اِلَی المَعاد» که بیانگر مهارت وی در سبک خراسانی است، مثنوی طَریقُ التَحقیق که بر وزن حدیقه است و سنایی آن را در سال 528 هجری قمری به پایان رسانده؛ «عقل نامه؛ عشق نامه و تَجرِبَةُ العِلم» از دیگر آثار ارزشمند این شاعر خوش قریحه ایرانی است.

  • درگذشت احمد راد 

احمد راد ملقب به بصيرديوان، فرزند حاج‌ميرزا مصطفي بود.احمد راد مقاله‌هاي بسياري را از زبان فرانسه ترجمه كرده است كه بيش‌تر آن‌ها در مجله "يغما" به چاپ رسيده‌اند. از او بيش از سي اثر به يادگار مانده است.

احمد راد سرانجام در ۱۳ مرداد ۱۳۶۳ش در تهران دار فاني را وداع گفت و به ديار باقي شتافت. از جمله آثاري که از احمد راد به‌جا مانده‌اند، مي‌توان به «آگهي دل از آينده؛ آيا رمز وراثت كشف شده است؟؛ آيا عمر آدمي به ۱۵۰ سال خواهد رسيد؟؛ از اتم چه مي‌دانيم؟؛ از حيوانات هواشناسي بياموزيم؛ از سنجاب تقليد نكنيد؛ از هر خرمني خوشه‌اي؛ انسان برتر از انسان‌ها؛ پيدايش حيات روي زمين؛ پيروزي بزرگي در زيست‌شناسي؛ پيروزي‌هاي تازه در كشف اسرار مغز؛ ترقي معجزه‌آساي ژاپن؛ تعيين ارزش اصول اخلاقي هر نسل؛ تولد عيسي؛ جهاني كه در آن زندگي مي‌كنيم؛ چرا با بيني نفس مي‌كشيد؟

چرا جان كلن به خدا ايمان آورد؟؛ حدود قوه ادراك آدمي؛ خطرات فرود آمدن بر روي ماه؛ خواب ديدن از نظر علمي؛ درسي كه آموختيم؛ دستورهايي براي صد سال عمر كردن؛ زخم چگونه التيام مي‌پذيرد؟؛ زندگي شگفت‌انگيز موريانه؛ ساعت چند است؟؛ صد سال عمر كنيد با نشاط جواني؛ كشف زبان حيوانات؛ گردباد حيرت‌انگيز جهان؛ ممكن است شما جوان‌تر ا‌ز آن باشيد؛ نسخه‌اي براي گوارا كردن زندگي؛ نيوتن؛ يك ماشين الكترونيك در مغز بشر» اشاره کرد.

  • درگذشت فرانْس كولْت

مادام سيدوني گابريل كلودين كولت معروف به مادام فرانْسْ كولْت نويسنده شهير فرانسوي در 28 ژانويه 1873م در فرانسه به دنيا آمد. وي تحصيلات ابتدايى را در زادگاهش فرا گرفت و سپس براي يافتن كار رهسپار پاريس شد.  كولت به روزنامه ‏نويسي پرداخت و شاه‏كارهاي بديعي چون ولگرد و انزواي پر احساسات به وجود آورد. وقتي كه اين دو اثر براي او موفقيت كسب نمودند ديگر قلم را رها نكرد و آثاري چون گندم در علفزار و ساده ‏لوح آزاد را نگاشت.

اين آثار چنان با ارزش بودند كه در سال 1949م، رياست آكادمي گُنكور را كه از مراكز مهم و وزنه‏ هاي سنگين ادبيات فرانسه به شمار مي‏آيد به عهده گرفت. مادام كولْتْ هم‏چنين در هشتاد سالگي طي جشن بزرگي نشان لژيون دونور را كه تا آن زمان به هيچ زني داده نشده بود، دريافت كرد. مادام فرانس‏كولت سرانجام در سوم اوت 1954م در 81 سالگي درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا