اشتغال زنان را توسعه دهید

دستیابی به توسعه اقتصادی را می‌توان هدف اصلی تمامی دولت‌ها قلمداد کرد و ازاین‌رو در اهداف بلندمدت تمامی کشورها، دستیابی به این هدف در صدر سایر اهداف جای گرفته است. این در حالی است که توسعه اقتصادی را می‌توان به صور مختلف تعریف نموده و با نماگرهای گوناگونی مورد سنجش قرار داد.

در این میان و در میان بازارهای اقتصادی، توسعه بازار کار و معیارهای آن از اصلی‌ترین معیارهای توسعه‌یافتگی و میزان تحقق توسعه اقتصادی تلقی می‌شود. توسعه بازار کار نیز با استفاده از نماگرهای معینی قابل ارزیابی و سنجش بوده است.

در این میان، به بیان محققان، سهم زنان در بازار کار از اصلی‌ترین معیارهای سنجش توسعه بازار کار محسوب می‌شود و این در حالی است که در تمامی نماگرهای معرفی‌شده از سوی مجامع بین‌المللی مانند سازمان بین‌المللی کار صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، نماگرهای اشتغال زنان به‌عنوان مبنایی برای توسعه اقتصادی و توسعه بازار کار قلمداد می‌شوند.

در ایران نیز قانون اساسی برای ایجاد اشتغال برای همه و اشتغال کامل تأکید کرده و تفکیک جنسیتی بین اشتغال زنان و مردان قائل نشده است. اما دیدگاه‌های متعارضی نیز وجود داشته‌اند و در این راستا کوشیده‌اند تا تأثیر اشتغال زنان را از ابعاد اجتماعی، منفی ارزیابی کنند.

در همین زمینه، دو تن از محققان دانشگاه یزد در مطالعه‌ای پژوهشی کوشیده‌اند تا تأثیر توسعه بازار کار زنان در استان‌های مختلف ایران را بررسی کرده و تأثیر آن بر طلاق را به شکلی علمی ارزیابی نمایند.

در این مطالعه توسعه بازار کار زنان با استفاده از نماگرهای اشتغال آنان مورد ارزیابی قرار گرفته و با بهره‌گیری از روش‌های خاص، آسیب‌های اجتماعی استان‌ها با استفاده از نرخ طلاق سنجیده شده است.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که توسعه بازار کار زنان توانسته است به‌صورت منفی و معنی‌دار، نرخ طلاق را در استان‌های کشور تحت تأثیر قرار دهد و به عبارتی، با توسعه بازار کار زنان نرخ طلاق کاهش یافته است.

در این خصوص، مرضیه شاکری حسین‌آباد، محقق دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد و دیگر همکارش اظهار داشته‌اند: «این یافته بدان معنی است که با توسعه بازار کار به‌عنوان یک عامل اقتصادی می‌توان یک معضل اجتماعی مهم یعنی طلاق را کاهش داد».

آن‌ها افزوده‌اند: «با پذیرش یافته‌های این پژوهش و به عبارتی درک رابطه معکوس و معنی‌دار موجود بین توسعه بازار کار زنان و نرخ طلاق در استان‌های کشور، می‌توان با سیاست‌گذاری‌های صحیح، امکان تعدیل آسیب اجتماعی طلاق با تصمیم‌های اقتصادی درست در استان‌های کشور فراهم آورد».

به‌عبارت‌دیگر، بر اساس این یافته‌های علمی پژوهشی که در فصل‌نامه «تحقیقات اقتصادی» متعلق به دانشگاه تهران منتشر شده‌اند، می‌توان توسعه بازار کار زنان در استان‌های کشور را به‌عنوان یکی از راهکارهای افزایش امنیت خانواده تجلی یافته در کاهش نرخ طلاق تلقی کرد.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. امروز زنان هم نان اور خانواده هستن بخصوص زنان بی سرپرست و بد سرپرست لطفاً در یابید این زنان نجیب و با غربت را

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا