معتادان هم کرونا می‌گیرند

آنچه تاکنون از بررسی‌های ویروس کرونای جدید به‌دست‌آمده، این است که این بیماری همه افراد را درگیر خواهد کرد اما ویروس کرونا می‌تواند برای گروه‌های خاصی از جمله، افراد مسن و افرادی که دارای مشکلات خاص بهداشتی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و آسم هستند، خطرناک‌تر باشد.

داده های فعلی پژوهش‌هایی که در این رابطه انجام شده، همچنین حاکی از آن است که افراد سیگاری به احتمال زیاد به علائم شدید کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند که احتمال مرگ در آن‌ها بسیار بالاتر از دیگران است زیرا این بیماری اول به ریه‌ها حمله می‌کند و افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند ریه‌های چندان سالمی نخواهند داشت.

در بین محصولات دخانیات، قلیان به دلیل وجود لوله‌های آب و اتصالاتش که بین چند نفر به طور مشترک استفاده می‌شود، خطرناک‌تر بوده و به آسانی انتقال ویروس کرونا را در محیط‌های عمومی و اجتماعی انجام می‌دهد. در ضمن اثری که کشیدن قلیان روی ریه‌ها دارد از سیگار بسیار بیشتر است بر همین اساس نگرانی از شدت ابتلای این افراد و احتمال مرگشان بسیار افزایش پیدا می‌کند.

سیگار کشیدن می‌تواند احتمال مواجهه با این ویروس کشنده و ابتلا به کووید ۱۹ را افزایش دهد زیرا در این عمل، انگشتان دست و سیگارهای آلوده در تماس با لب‌ها هستند و احتمال ورود ویروس کرونا به دهان بسیار زیاد می‌شود. در این مسئله استفاده از هرگونه محصولات دخانیات یا تنباکو نتیجه مشابه خواهد داشت.

در بین محصولات دخانیات، قلیان به دلیل وجود لوله‌های آب و اتصالاتش که بین چند نفر به طور مشترک استفاده می‌شود، خیلی خطرناک‌تر است و به آسانی انتقال ویروس کرونا را در محیط‌های عمومی و اجتماعی انجام می‌دهد. در ضمن اثری که کشیدن قلیان روی ریه‌ها دارد از سیگار بسیار بیشتر است بر همین اساس نگرانی از شدت ابتلای این افراد و احتمال مرگشان بسیار افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس بررسی داده های مبتلایان به کووید ۱۹، مشخص شده است که مصرف‌کنندگان دخانیات در معرض خطر شدید این بیماری قرار دارند و از آن جهت که مصرف دخانیات یک عامل خطر عمده برای بیماری‌های قلبی- عروقی، سرطان، بیماری مزمن ریوی و دیابت است، این افراد هنگام ابتلا به کووید ۱۹، به احتمال زیاد درگیر نوع شدید آن خواهند شد که نیاز به مراقبت‌های بهداشتی – بیمارستانی بیشتر داشته و احتمال مرگ در آن‌ها بسیار بالاتر است.

در خاتمه گفتنی است که محققان هشدار داده‌اند که مصرف دخانیات معمولاً به تسریع انتقال ویروس کرونا کمک کرده و در نتیجه خطر ابتلا به کووید ۱۹ را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد زیرا این ویروس در درجه اول از طریق قطرات بزاق یا ترشحات بینی در هنگام سرفه یا عطسه از بینی پخش می‌شود.

در ضمن محصولات دخانی جویدنی نیز انتقال ویروس کرونا را در جامعه شدت می‌بخشند. به طور کلی انداختن آب دهان به همراه این محصولات دخانی جویدنی در مکان‌های عمومی، خطرات ناشی از آن خصوصاً موارد ابتلا به بیماری‌های عفونی و مسری مانند ویروس کرونا، سل، آنفولانزای خوکی، التهاب مغز (انسفالیت) و غیره را افزایش می‌دهد.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. فکر میکنم هیچ کسی نمیتونه از این بیماری فرار کنه معتادان که جای خود دارند اونها در مقابل ی سرما خوردگی کوچیک هم دوام نمیارن. خدا به دادمان برسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا