در حال عبور از پیک کرونا هستیم

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (پنجشنبه) در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت ویدئو کنفرانسی، با بیان این مطلب افزود: تقریبا در همه استان‌ها به جز ۲ استان روند درستی برای کنترل بیماری کرونا در جریان است و باید در این ۲ استان هم تلاش بیشتری کنیم.

وی افزود: روند به سمت ملایمت و عبور از پیک کرونا در کشور است و این موضوع در سایه تلاش، ایثار و فدارکاری کادر درمانی عزیز ماست.

طرح توسعه تولید انواع تخته MDF شرکت آرین شیمی در استان مازندران و طرح‌های سیلوی فلزی ۳۰ هزار تنی اقلید و سیلوی فلزی ۴۰ هزار تنی داراب در استان فارس، تولید شمش و میلگرد مجتمع فولاد روهینا جنوب در خوزستان و طرح تولید کربنات سدیم کاوه در استان فارس امروز و با دستور رییس جمهور به بهره‌برداری رسیدند.

روحانی گفت: خیلی مهم است، در شرایط سختی که دشمنان به وجود آورده‌اند به خوبی می‌بینیم که ملت عزیز و ‌بزرگوار ایران برابر هر دو پدیده تحریم و کرونا بخوبی ایستادگی می کنند.

وی افزود: دلیل این ایستادگی گزارش وزارت بهداشت از سه استان مازندران، فارس وخوزستان است که نسبت به هفته قبل شرایط بهتری داریم و مردم بیش از گذشته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

روحانی گفت: کار اصلی در مقابله با کرونا به دست مردم است هر چه آنها اصول بهداشتی را بیشتر مراعات کنند موفقیت ما سریعتر و بیشتر خواهد بود و زحمت کادر پزشکی ما کمتر خواهد شد اما انصافا کادر درمانی ما در مدتی که وارد ماه ششم آن شده‌ایم به طور مداوم در حال ایثار و فداکاری هستند.

رییس جمهوری گفت: امروز همین افتتاح‌ها نشان داد که صنعت در کشور ما تا چه حد اهمیت دارد؛ بار بخش بزرگی از نیازهای کشور و صادرات غیرنفتی و همچنین بخش بزرگی از توسعه و تولید کشور به دوش صنعت است؛ امروز هم صنعت و هم معدن در کنار یکدیگر و صنایع معدنی نقش بسیار ارزشمندی ایفا می‌کنند.

روحانی گفت: امروز تقریبا در زنجیره فولاد در بخش‌های نهایی هستیم؛ بخش شمش و میلگرد را افتتاح کردیم که بخش‌های نهایی آن طبق قول استاندار خوزستان در آینده‌ای نزدیک در خرمشهر افتتاح خواهد شد که آن هم در زنجیره نهایی فولاد است و سایر طرح‌های زنجیره ابتدایی فولاد، در کنستانتره و گندله و آهن اسفنجی در همه مراحل یک حرکت بسیار خوب را مشاهده می‌کنیم.

رییس جمهوری با قدردانی از تلاش‌های وزارت صنعت معدن و تجارت در طول هفت سال گذشته گفت: در بخش فولاد در آغاز دولت تولید این زنجیره‌ها تقریباً نصف شرایط امروز بود، یعنی ما در زمینه فولاد آنچه در سال ۹۲ داشتیم امروز به دو برابر رسیده است و ما در شرایط تحریم در هر سال توانستیم کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و فولاد را در مجموع دو برابر کنیم.

روحانی گفت: همانطور که سرپرست وزارت صمت گفت فقط در سال ۹۹، ۲۶ میلیون تن زنجیره فولاد ما افزوده می‌شود که از این ۲۶ میلیون تن در ۴ ماه اول که وارد ماه پنجم شدیم ۱۶ میلیون تن افتتاح شده و ۱۰ میلیون تن باقیمانده که تا پایان سال افتتاح خواهد شد و این نشان می‌دهد که کشور در مسیر تولید است.

رییس جمهوری گفت: من اصرار دارم که در آغاز هفته، ستاد ملی مقابله کرونا برگزار شود یعنی آنچه که مربوط به «جان مردم» است و همچنین اصرار دارم در پنج شنبه‌ها افتتاح‌های بزرگ را انجام دهیم؛ آنچه که به زندگی، نان، حرکت و به کسب و کار و تولید اشتغال مردم مربوط می‌شود. یعنی شنبه و پنجشنبه به عنوان سریالی است که هر هفته تکرار می‌شود و تا پایان سال این سریال را ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد: تا زمانی که کرونا وجود دارد و هر وقت خدا کمک کرد و کرونا تمام شد، برنامه شنبه ما تعطیل می‌شود ولی برنامه پنجشنبه‌های افتتاح را به شرط حیات تا پایان سال و تا پایان دولت ادامه می‌دهیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه هر هفته چند طرح عظیم و بزرگ در کشور افتتاح می‌شود، اضافه کرد: امروز  ۵ هزار و ۶٠٨ میلیارد تومان طرح در سه استان در بخش چوب، فولاد و مواد اولیه شیشه و شوینده ها افتتاح شد که نشان می‌دهد که ما در مسیر حرکت هستیم.

رییس دولت تدبیر و امید تاکید کرد: می خواهم شنبه و پنجشنبه هر هفته خاری در چشم دشمنان اسلام و ایران باشد؛ شنبه‌ها یک خار در  یک چشم آنها و پنجشنبه‌ها نیز خاری دیگر در چشم دیگر آنهاست؛ به آنها می‌گوییم ما در برابر ویروسی که همه عالم را درگیر کرده با همه توان با کمک ایثار پزشکان، پرستاران و کادر درمان ایستادگی می‌کنیم و موفق می‌شویم و در زندگی مردم هم گرچه سختی‌های فراوانی برای مردم ایجاد کرده‌اید اما نمی‌توانید ما را به زانو در بیاورید و ما تولید خود را توسعه می‌دهیم و نشان آن همان است که در پایان هر هفته می‌بینید.

روحانی با بیان این که پنجشنبه‌ها یکی از روزهای افتتاح طرح‌هاست، اظهار داشت: در طول هفته هم در استان‌های مختلف افتتاح‌های مختلف توسط وزیران و استانداران و مقامات مسئول انجام می‌شود، بنابراین ما هم در تولید ایستادیم و همانطور که رهبری فرمودند سال «جهش تولید» است و ما این جهش تولید را با همه توان ادامه می‌دهیم و تولید و اشتغال مردم را افزایش می‌دهیم.

رییس جمهوری گفت: در هر یک از پروژه هایی که امروز افتتاح شد، هر کدام یک هزار یا ۲هزار اشتغال مستقیم و چند هزار اشتغال غیر مستقیم ایجاد کرده است  که نشان می‌دهد که ما اشتغال را در سال سخت که فشار بیکاری زیاد است، افزایش می‌دهیم. عده ای از مشاغل فاصله گرفته‌اند زیرا برخی از مشاغل به سفر و گردشگری و حمل و نقل ارتباط دارد و دچار مشکل شده اند.

وی یادآور شد: عده‌ای از مردم شغل شان را از دست دادند به دلیل اینکه بعضی از مشاغل ما کاملاً به سفر و گردشگری و حمل و نقل ارتباط دارد و این مشاغل دچار مشکل شدند، اما باید در جای دیگر، شغل های دیگر را برای مردم ایجاد کنیم تا مسیر ادامه پیدا کند.

روحانی افزود: منطقه شمال و استان‌های مازندران، گیلان و گلستان مناطقی هست که آماده برای کشت محصولات کشاورزی و صنعت است؛ مخصوصاً این استان‌ها برای زراعت چوب آمادگی دارد هم وزیر جهادکشاورزی قبلی و هم دو نفر از استانداران به من گفتند که درآمد زراعت چوب در شمال از برنج هم بیشتر است.

رییس جمهوری تاکید کرد: باید بخشی از زمین‌هایی که باید به برنج اختصاص دهیم به کشت برنج اختصاص می‌دهیم و بخشی را به زراعت چوب اختصاص می‌دهیم و این کار ما را بی‌نیاز می‌کند و نیاز به خارج نخواهیم داشت و حتی می‌توانیم صادرکننده چوب و ام دی اف باشیم.

روحانی خاطرنشان کرد: در فولاد هم اکنون نیاز داخلی را تامین می‌کنیم و هم صادر می‌کنیم. امروز در بخش بلور و شیشه و در کربنات سدیم هم گفته شد که در فاز بعدی که انجام می‌شود علاوه بر تامین نیازهای داخلی می‌توانیم حتی صادر کننده هم باشیم.

 رییس‌ جمهوری گفت: راه‌حل ما این است که همه دست به دست هم بدهیم، بخش خصوصی و بخش دولتی در کنار هم قرار بگیرند و فضای تعامل سازنده میان همه قوا، بخش خصوصی و بخش دولتی برقرار شود و مشکلات مردم توسط دولت حل شود.

وی اظهار داشت: من اعتراف می‌کنم هنوز هم مشکلاتی برای تولید وجود دارد و هنوز هم مواردی وجود دارد که ما می‌توانیم تسهیل کنیم.

رییس جمهوری گفت: در همین هفته‌ای که امروز روزهای پایانی آن را می‌گذرانیم در جلسه‌ای که با تولیدکنندگان درجه یک کشور در فولاد و پتروشیمی داشتم، دیدم که همه با روحیه‌ای تلاش می‌کنند در عین حال مشکلاتی هم دارند که قابل حل است.

وی افزود: همه مشکلاتی که آنها که عصر دوشنبه مطرح کردند ما همه مشکلات را صبح سه‌شنبه در ستاد اقتصادی دولت آوردیم و برای همه آنها تصمیم‌گیری کردیم که نشان می‌دهد مشکل قابل حل است.

رییس جمهوری تاکید کرد: وزیران، مسوولان و مدیران بانک‌ها باید بیشتر وقت بگذاریم و کار کنند تا مشکلات حل شود، این رابطه نزدیک بین بخش خصوصی و بخش دولتی و رفع محدودیت‌ها سرعت ما را بیشتر و دشمن ما را ناامید می‌کند و ما به حول و قوه الهی می‌توانیم در همه زمینه‌ها ملت موفقی باشیم.

رییس جمهوری با اشاره به «روز عرفه» اظهار داشت: امروز هم به رغم مشکلات مردم توسل شان به خداوند، چه در اجتماعات و یا مساجد با مراعات پروتکل های بهداشتی و یا در خانه باید توجه به حق کنیم، صدا و سیما و فضای مجازی به مردم کمک کنند.

روحانی افزود: فردا هم که روز عید قربان است، خواهش می‌کنم همه اصول بهداشتی را رعایت کنیم. مخصوصاً برادران اهل سنت همه دستورالعمل‌های بهداشتی را مراعات کنند.

رییس جمهور گفت: این ایام، ایام مبارک هست و برکت آن زمان بیشتر می‌شود که ما به وظایف و واجبات که یکی از آنها مراعات پروتکل‌های بهداشتی است، به خوبی عمل کنیم.

وی در پایان گفت: خداوند امروز  و فردا را برای ملت ایران و همه مسلمان‌های جهان مبارک قرار دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا