شروط بهره‌مندی دانشگاه‌ها از مشوق‌های طرح‌های تقاضا محور

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه یکصد و نود و دومین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف که به صورت فوق العاده در محل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری برگزاری شد، در جمع خبرنگاران موضوع مورد بحث و بررسی در این جلسه را بررسی طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار(طرح تاپ) دانست و افزود: در این جلسه در خصوص اقدامات حمایتی انجام شده برای توسعه این طرح از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و صنعت، معدن و تجارت و چالش‌های اجرایی آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به عملکرد این سامانه تاکنون، اظهار کرد: بر اساس آمارهای ارائه شده 72 درصد شرکت‌های ثبت نام شده در این سامانه از بخش خصوصی هستند ضمن آنکه از بخش اجرای فرصت مطالعاتی اساتید در صنایع استقبال خوبی شده ضمن آنکه در بخش "سرباز تاپ" نیز هماهنگی‌های خوبی با ستاد کل نیروهای مسلح صورت گرفت گرفته است.

برومند، شورا یکی از چالش‌های اجرای طرح تاپ را پشتیبانی از طرح‌های تحقیق و توسعه‌ای است که در طرح تاپ به ثبت رسیده است، دانست و در این باره توضیح داد: این طرح‌ها به دلیل نداشتن پشتوانه مالی نیازمند حمایت سایر بخش‌ها و دستگاه‌ها است که در این جلسه درخواست شد تا دانشگاه‌های بزرگ کشور پس از بررسی و بررسی به طرح تاپ توجه بیشتری داشته باشند.

دبیر کل شورای عالی عتف، اضافه کرد: در این راستا از دانشگاه‌های بزرگ درخواست شد تا اعضای هیات علمی خود را برای تعریف برخی از پروژه‌های پایان نامه‌ها و رساله‌های دکتری در چارچوب طرح تاپ ترغیب کنند.

وی با تاکید بر ضرورت مذاکره با اساتید دانشگاه‌های بزرگ کشور، ادامه داد: در این جلسه روسای دانشگاه‌های تهران و اصفهان حضور داشتند و آنها پذیرفتند که در زمینه مذاکره با اساتید اقدام کنند و آنها را نسبت به بهره مندی از مزایای طرح تاپ ترغیب کنند.

دبیر کل شورای عالی عتف با اشاره به مزایای بهره مندی دانشگاه‌ها از طرح تاپ، گفت: دانشگاه‌هایی که از طرح‌های درج شده در این سامانه در تعریف پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی خود استفاده کنند، پروژه‌های آنها در قالب پایان نامه‌های تقاضا محور تعریف و از مشوق‌های این نوع طرح‌ها بهره مند خواهند شد.

وی اضافه کرد: ولی اجرایی کردن آن نیازمند حمایت مالی است و به نظر می‌رسد علاوه بر تسهیل گری نیازمند حمایت مالی و لجستیکی و تقویت بنیه‌های اجرایی دارد.

برومند، بررسی نقش سازمان برنامه و بودجه در حمایت از اهداف "تاپ" را از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه نام برد و یادآور شد: علاوه بر آن مقرر شد تا با صندوق نوآوری و شکوفایی مذاکراتی صورت گیرد تا مشخص شود که چگونه می‌توان از حمایت‌های صندوق‌های پژوهش و فناوری استانی در قالب سرمایه گذاری VC برای اجرای پروژه‌های طرح تاپ بهره مند شد و از این ظرفیت برای رساندن طرح‌ها به محصول استفاده کرد.

به گفته وی شرکت‌هایی که در سامانه این طرح ثبت نام کردند، نه دانش بنیان بلکه تولیدی هستند و توسعه و رونق تولید و ارتقا کیفیت محصولات آنها موجب توسعه کسب و کارها و اشتغال خواهد شد.

دبیرکل شورای عالی عتف، با بیان اینکه همچنین در این جلسه از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته شد تا نسبت به حمایت‌های سازمان گسترش و نوسازی صنایع از این طرح بررسی‌های لازم را انجام دهد، خاطر نشان کرد: از سوی دیگر مقرر شد تا طرح‌هایی که در این طرح تعریف شده است را مورد بررسی دهد تا در صورتی که در برخی از حوزها طرح‌های یکسانی تعریف شده باشد آنها را تجمیع در قالب یک طرح بزرگتر اجرایی کنند.

برومند، اختصاص عوارض واردات کالا به تحقیق و توسعه را از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه ذکر کرد و یادآور شد: در این جلسه پیشنهاد شد که در سال 1400 بخشی از عوارض و یا تعرفه‌های ناشی از واردات کالا به بخش تحقیق و توسعه شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های بخش خصوصی اختصاص داده شود و از این طریق بخشی از منایع تحقیق و توسعه شرکت‌هی کوچک و متوسط در سال 1400 تامین خواهد شد.

به گفته این مقام مسوول، در این جلسه مقرر شد تا پیشنهادات در این زمینه جمع بندی و در قالب صورت جلسه تهیه و برای ارائه آن به شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری ارسال شود.

به گفته وی در صورت تایید نهایی می‌توان این بند را در قانون بودجه 1400 وارد کرد.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا