هفته و روز جهانی شير مادر

  • هفته و روز جهانی شير مادر

 اهمیت تغذیه طبیعی نوزاد سبب شده است تا از سوی سازمان‌های بهداشت جهانی ویونیسف همه ساله از ۱۰‌ تا ۱۶ مرداد به‌عنوان هفته جهانی شیر مادر تعیین شود. در ایران همچنین روز ۱۰مرداد به‌عنوان روز جهانی شیر مادر به رسمیت شناخته شده است. همه ساله اول آگوست که بنام روز جهانی شیر مادر نامگذاری شده، در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می شود.

هدف از نامگذاری این روز تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی است. سال هااست که نقش اساسی تغذیه با شیر مادر در رشد وسلامت کودکان وهمچنین سلامت مادران شناخته شده است . وبه تنهائی درشش ماه اول تولد برای شیرخوار کافی است ودر شش ماه دوم تولدانرژی لازم پنجاه درصد از شیر مادر وپنجاه درصد از تغذیه تکمیلی تامین میشود .

آموزش به مادران هنر است که به مادران گفته شود همه مادران قادر به شیر دادن هستند وباید این باور به مادران تفهیم گردداز طرف دیگر حمایت جامعه از زنان وحمایت خانواده از مادران اهمیت ویژه دارد.

نکته مهم دیگر آموزش کارکنان بیمارستان ها ومراکز درمانی است که بتوانند پاسخ گوی مادران به گونه صحیح باشند چون اگر نا آگاهانه به سوال مادری پاسخ داده شود بد آموزی مصیبت وار خواهد بود در دو تا سه هفته اول تولد مهمترین زمان سوال برانگیز مادران خواهد بود .

  • تولد شارل آگوستين كولِن

شارْلْ آگوستين كولِنْ، فيزيك‏دان فرانسوي، در 31 ژوئيه 1736م در شهر پاريس فرانسه به دنيا آمد و پس از اتمام تحصيلات خود، به تحقيق در رشته‏هاي الكتريسيته و مغناطيس پرداخت.

كولن در طي سال‏هاي بعد تاليفات متعددي نگاشت و قوانين فراواني وضع كرد كه امروزه در فيزيك مورد استفاده قرار مي‏گيرند. قوانيني كه در وي فيزيك به وجود آورده، در كتب فيزيك به نام او "قوانين كولن" خوانده مي‏شود. كولن در طي اكتشافات خود، خواص عقربه مغناطيسي را كه تحت تاثير ميدان مغناطيس زمين قرار گرفته باشد شرح داد و از آنجا چنين نتيجه گرفت كه بهترين راه براي ساختمان قطب نما آن است كه عقربه را به انتهاي نخي متصل سازند و آن را به حال آزاد بياويزند به طوري كه بتواند در هر امتدادي كه مي‏خواهد ممتد شود.

اين نوع تعليقْ، او را واداشت كه درباره انواع مختلف نخ و اندازه‏گيري آنها مطالعه كند و اين مطالعات در نهايت باعث كشف واختراع ترازوي تاب دار گرديد كه در آن، نيروي بسيار كوچكي با استفاده از اين مقاومت، اندازه ‏گيري مي‏شود. وي از سال 1785 تا 1789، حاصل بررسي‏ هاي خود را كه از مجموعه آنها، اكتشاف يكي از اساسي‏ترين قوانين الكتريسته ساكن نتيجه گرديد، منتشر ساخت. كولن ثابت كرد كه قانون جاذبه نيوتني در مورد بار الكتريكي نيز صحت دارد و جسمي كه بار الكتريكي منفي دارد، جسم داراي بار الكتريكي مثبت را به خود جذب مي ‏كند. شارل كولن سرانجام در 31 اوت 1806م در 70 سالگي درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا