برند ثبت شده ای در حوزه صادرات محصولات عناب نداریم

لیلا محمودی، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در گفتگو با سیناپرس گفت: خراسان جنوبی قطب تولید عناب ایران است؛ هم اکنون حدود 94 درصد عناب ایران در خراسان جنوبی تولید می شود.

وی افزود: در حال حاضر بهترین باغ های عناب ایران در شهرستان های سیران، خوسف و بیرجند واقع شده اند که کیفیت و طعم این محصول اصلا قابل مقایسه با عناب های سایر نقاط ایران و حتی جهان نیست.

محمودی اظهارداشت: عناب این منطقه طعم شیرین تری نسبت به عناب های سایر مناطق ایران دارد. همچنین عناب های این منطقه از حجم بیشتری برخوردار هستند اما متاسفانه هیچ بهره وری اقتصادی از این عناب ها صورت نمی گیرد. بسیاری از هموطنان اصلا شناختی از ارزش غذایی عناب ندارند. خانواده های روستایی هم اقتصادشان بر پایه و محور این میوه است اما از این محصول کاملا بی بهره هستند.

وی بیان کرد: اکنون هر یک کیلو عناب به قیمت 10 هزار تومان از کشاورزان خریداری می شود در حالی که عناب یک نوع آجیل محسوب می شود که خاصیت ضد سرطانی دارد و سرشار از ویتامین C است و برای کودکان، بزرگسالان و سالمندان یک خوراکی مقوی تلقی می شود.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: عناب از نظر دارویی هم بسیار ارزشمند است. اکنون یکی از شرکت های دارویی کشور، شربتی از عناب تولید کرده است که کاربرد زیادی برای تصفیه خون دارد. همچنین داروی دیگری به نام تیکوسین از ترکیب عناب و گشنیز تولید شده است که برای درمان سرماخوردگی و کاهش میزان سرفه بسیار موثر است. همچنین عناب به دلیل لعاب دار بودن، نرم کننده سینه است و میزان سوزش گلو را کاهش می دهد.

وی گفت: هرچند اکنون ایران دارای چنین ظرفیتی است اما بازار تولید فرآورده های عناب در دست چین است. در حالی که عناب چین از نظر کیفیت اصلا قابل مقایسه با ایران نیست.

محمودی اظهارداشت: اکنون عناب بیش از 30 فرآورده و محصول دارد. پودر فوری عناب، مارمالاد و مربای عناب و …. از جمله آنهاست. اکنون کشور چین نه تنها نیاز داخلی کشور خود را از این محصولات تامین می کند بلکه بازارهای خارجی را هم  به غبضه خود در آورده است. مثلا آنها اکنون از عناب صابون تولید کرده اند؛ این صابون در حال حاضر در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا فرآوری می شود.

وی افزود: ارزش اقتصادی و غذایی این میوه باعث شد تا گروه پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی نیز به این مساله ورود پیدا کند و با بهینه سازی و فرآوری این گیاه استراتژیک، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع شکلات عناب و آبنبات عناب شود.

به گفته وی، هدف اصلی ما از تولید این فرآوری ها و برگزاری همایش ها و نمایشگاه های مختلف، شناسایی گیاه استراتژیک عناب به جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: زرشک نیز از دیگر کالاهای استراتژیک این منطقه است که به مراتب کمتر از زعفران و عناب مورد بهره برداری قرار گرفته است. در حالی که خراسان جنوبی تولید کننده انحصاری زرشک بی دانه در جهان است. متاسفانه از این کالای استراتژیک نیز بهره اقتصادی زیادی نبرده ایم. اکنون فقط چند برند محدود اقدام به فرآوری زرشک کرده اند مثلا مربای زرشک به صورت محدود با برندی خاص در بازار عرضه می شود.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در پاسخ به این سوال که چقدر می توانیم از قبل این محصولات ارزآوری داشته باشیم و از خروج ارز جلوگیری کنیم؟ گفت: متاسفانه هم اکنون هیچ منبع علمی و مآخذی برای اطلاع رسانی وضعیت اقتصادی و تجاری عناب در ایران وجود ندارد که بتوانیم به آن استناد کنیم. در حال حاضر اطلاع نداریم که این میوه چگونه از ایران خارج می شود. فقط می دانیم یکی از بازارهای خوب عناب در زاهدان است.

وی ادامه داد: اکنون کشور چین رهبر بازار عناب جهان محسوب می شود، تنها کافی است ما با استفاده از الگوی این کشور، گوشه دیگری از بازار جهان را در دست بگیریم. محصولات ما می توانند در کشورهای همسایه مانند عمان، عراق، هند و پاکستان بازار خوبی داشته باشد؛ این محصولات به ویژه در کشورهایی مانند هند و پاکستان که عرق خاصی به طب سنتی دارند، می تواند به خوبی فروش داشته باشند.

محمودی در پایان به سیناپرس گفت: متاسفانه ما اکنون برند ثبت شده ای در حوزه صادرات محصولات عناب نداریم. این میوه اکنون به صورت درست بسته بندی نمی شود و به صورت فله ای به فروش می رود. این امر باعث می شود تا ما در صادرات این محصول بسیار عقب بیفتیم و تجارت درست و حسابی در این خصوص نداشته باشیم. قطعا اگر زیرساخت های تجاری این محصولات فراهم شود، می توانیم با تولید محصولات فرآوری شده از عناب و زرشک به جایگاه ویژه ای دست پیدا کنیم.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام ، مطلب مفيدى بود ، لطفا از اين دست خبر هاى اقتصادى بيشتر كار كنيد ممنون

  2. متاسفانه در ایران هرچی که میشه استفاده کرد رو نادیده میگیرن و انچه که به درد نمیخوره و توش رانته فقط ازش بهره میگیرن مثلا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا