ایلان ماسک به ثروتمندترین مرد جهان طعنه زد

در ادامه طعنه‌ها و کنایه های چند سال اخیر میان ایلان ماسک و جف بزوس، اکنون به نظر می رسد رقابت و جاه طلبی های فضایی آنها به اوج خود رسیده و این بار ایلان ماسک در مصاحبه با نیویورک تایمز، جف بزوس را خیلی پیر و شرکت فضایی بلو اوریجین متعلق به وی را خیلی کُند توصیف کرده و به همین دلیل معتقد است که دست وی به مریخ نخواهد رسید.

همین آخر هفته گذشته "مائورین دود" در نیویورک تایمز مصاحبه مفصلی را با ایلان ماسک منتشر کرد که روی همه چیز، از زندگی شخصی وی و فرزند تازه متولد شده اش گرفته تا فعالیت شرکت فضایی اسپیس ایکس و کروناویروس و ثروتش دست گذاشته است.

در هنگام بحث درباره اسپیس ایکس و کمک این شرکت به ناسا برای ارسال فضانوردان به فضا، نام جف بزوس به میان آمد. ماسک نیز از این فرصت استفاده کرد تا به مدیرعامل آمازون که یک شرکت ساخت موشک های قابل استفاده مجدد به نام "بلو اوریجین"(Blue Origin) تاسیس کرده و امیدوار است مردم را به کره ماه بفرستد، طعنه بزند.

ایلان ماسک در این مصاحبه به طور غیرمستقیم جف بزوس را خیلی پیر و "بلو اوریجین" را برای رسیدن به این هدف خیلی "کُند" نامید.

ماسک گفت: سرعت پیشرفت آنها خیلی آهسته است و سال هایی که برای او(بزوس) باقی مانده کافی نیست، اما من باز هم خوشحالم که او آنچه را که می خواهد با "بلو اوریجین" انجام می دهد.

در حالی که ماسک و بزوس در صنایع مختلفی فعالیت می کنند، اما این دو میلیاردر اکنون بیش از ۱۵ سال است که در حوزه فضایی با یکدیگر رقابت دارند. بزوس در سال ۲۰۰۰ شرکت "بلو اوریجین" را تأسیس کرد، در حالی که ماسک در سال ۲۰۰۲ شرکت "اسپیس ایکس" را بنا نهاد و این مناقشه دو سال بعد، هنگامی که این دو نفر در یک شام مشترک با یکدیگر درباره جاه طلبی های فضایی خود صحبت کردند، آغاز شد.

ماسک پس از این جلسه گفت: من واقعاً تمام تلاش خود را کردم تا نصیحت خوبی (برای بزوس) داشته باشم، که وی تا حد زیادی آن را نادیده گرفت.

این مناقشه در سال ۲۰۱۳ تشدید شد؛ هنگامی که اسپیس ایکس سعی کرد از یک سکوی پرتاب ناسا استفاده انحصاری کند و بلو اوریجین همراه با اتحادیه پرتاب آمریکا که رقیب اسپیس ایکس است، اعتراض رسمی خود را به دولت آمریکا اعلام کردند.

ماسک این کار را حقه و تاکتیکی برای بازداشتن اسپیس ایکس خواند و اسپیس ایکس هم در نهایت حق تصاحب این سکو را گرفت. 

ماه ها بعد، این دو شرکت وارد یک نبرد حق ثبت اختراع شدند و همان موقع بود که دعوای بزوس و ماسک به توئیتر کشیده شد.

بزوس بارها از ایده سکونت در مریخ که هدف اصلی اسپیس ایکس است، انتقاد کرده است. حتی یک بار وقتی که شبکه بی بی سی از ماسک در مورد بزوس سؤال کرد، وی در پاسخ گفت: کدام جف؟

اخیراً نیز ماسک، آمازون را انحصارگر خوانده و توئیت کرده که این روند باید شکسته شود. وی همچنین بزوس را که به دنبال راه اندازی ماهواره های اینترنتی و راه اندازی ناوگان تاکسی های خودران موسوم به "Zoox" که ماسک چندین سال است در هر دو صنعت در حال فعالیت است، یک "تقلیدکار" خوانده است. 

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا