جهاددانشگاهی در شناسایی نیازهای جامعه نقش دارد

 ابراهیم عزیزی نماینده‌ مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک چهل‌سالگی جهاددانشگاهی بیان کرد: با نگاهی به خدمات گسترده این مجموعه در طول سال‌های گذشته، شاهد دستاوردهای بسیار مهمی از این نهاد انقلابی خواهیم بود که هر کدام در جای خود دارای ارزش و اعتبار ویژه‌ای است.

وی افزود: تولید چشم‌گیر مقالات علمی با ارجاعات بالا در نشریات علمی معتبر تا موفقیت‌های غرورآمیز پژوهشگاه‌هایی چون رویان در بحث سلول‌های بنیادی و ده‌ها موفقیت علمی دیگر حاصل نگاه انقلابی و رو به رشد در این نهاد بوده است.

نماینده‌ی مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این موفقیت‌ها زمانی جلوه‌ی بیشتری پیدا می‌کند که با توجه به حساسیت‌های علمی کشورهای پیشرفته و بعضا تحریم‌های ظالمانه‌ی آن‌ها، با تلاش محققان بومی به‌دست ‌آمده و همین امر ارزش کار جهاددانشگاهی و کارکنان خدوم آن را چند برابر کرده است.

عزیزی با بیان این‌که افتخارات این نهاد در طول سال‌های پس از انقلاب به‌ویژه با دستاوردهای علمی در زمینه‌های گوناگون آن‌قدر متنوع و چشم‌گیر است که همگی در جای خود ارزشمند و ماندگار بوده و حداقل یک نیاز کشور را برطرف کرده است، افزود: به‌عنوان‌ مثال می‌توان موفقیت در زمینه‌ی سلول‌های بنیادی را به‌عنوان یک حرکت ماندگار و تحولی بزرگ نام برد از این ‌جهت که معدود کشورهایی در دنیا به این موفقیت دست پیدا کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که جهاددانشگاهی به‌عنوان نهادی پیشرو و نوآور چه نقشی در رصد و شناسایی نیازهای جامعه می‌تواند ایفا کند؟ خاطرنشان کرد: متخصصان این نهاد انقلابی با دیدگاه علمی خود به‌خوبی قادر خواهند بود ضعف‌ها و کاستی‌ها را شناسایی کرده و برای علاج آن نسخه‌ی علمی بپیچند. در این راستا به دلیل حضور اساتید فرهیخته دانشگاه و نخبگان علمی در عرصه‌های مختلف در جهاددانشگاهی، امکان آزمون‌وخطا در پیشبرد امور به حداقل ممکن می‌رسد و همین مساله هزینه‌های کم‌تری را به کشور تحمیل می‌کند که این نیز از ظرفیت‌های این نهاد تاثیرگذار است.

عزیزی هم‌چنین با تصریح بر این موضوع که یکی از بنیادی‌ترین ارکان انقلاب اسلامی، آزادی از قید و بند مستکبران و نگاه تحقیرآمیز آنان به کشور بود، گفت: ماموریت جهاددانشگاهی نیز در کنار سایر نهادهای دیگر، در این راستا تعریف شد و انصافا در این جهاد علمی و جنگ نابرابر مقابل اقتدار علمی ابرقدرت‌ها،  موفق عمل کرد.

نماینده‌ مردم شیراز تکیه‌ بر توان داخلی، اعتماد به نیروهای نخبه بومی، تلاش خستگی‌ناپذیر، ناامیدنشدن در برابر زرق‌وبرق علمی کشورهای پیشرفته و… را از شاخصه‌هایی برشمرد که این نهاد را از سایرین متمایز می‌کند و همین شاخصه‌ها موجب موفقیت‌های روزافزون در آن شده است.

رییس کمیته‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: به دلیل حاکم بودن نگاه علمی و تخصصی در جهاددانشگاهی و حضور افراد مومن و انقلابی که به آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی در خودکفایی و اقتدار علمی کشور متعهد بودند، اکثر افرادی که در این نهاد رشد کردند، منشأ خدمات بسیاری به ‌نظام شدند که از این بابت باز هم نقش جهاددانشگاهی کم‌نظیر است.

عزیزی با اشاره به این‌که امروز همه ما می‌دانیم که اولویت‌های کشور در اقتصاد و فرهنگ خلاصه شده که در هر دو عرصه جهاددانشگاهی می‌تواند به‌خوبی اثرگذار باشد، گفت: رشد اقتصادی و جهش تولید نیازمند نگاه علمی و جهادی می‌باشد که ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در این عرصه بسیار است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد جهاددانشگاهی با قدرت می‌تواند در این عرصه ورود کند و به‌عنوان یک بازوی محکم علمی در کنار صنعتگران و فعالان اقتصادی استان قرار گیرد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس ادامه داد: ماموریت امروز جهاددانشگاهی در استان پهناور فارس بدون شک کمک به جهش تولید و رونق اقتصادی استان است تا بتوانیم با یک نگاه علمی و هوشمندانه بر معضل بیکاری و گرفتاری‌های ناشی از آن فائق بیاییم.

عزیزی هم‌چنین بیان کرد: جهاددانشگاهی فارس به‌عنوان پلی بین صنعت و دانشگاه با شناسایی و رصد علمی ضعف‌ها و کاستی‌ها و استفاده از توان متخصصان و فناوری روز، می‌تواند تاثیر بسیاری بر رونق اقتصادی استان داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی فارس، نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان گفت: به دلیل تعریف ماموریت‌های مختلف در ابعاد گسترده فرهنگی و اجتماعی برای جهاددانشگاهی، قطعا گستردگی این خدمات در کشور قابل‌ توجه است و با توجه به افتخارات کم‌نظیر در حوزه‌های مختلف، عملکرد خوبی را شاهد بودیم که می‌تواند بهتر از این هم باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا