نگاهی به معانی پنهان در لوگوی خودروهای مشهور جهان

خودروسازهای مختلف جهان از لوگوها و نمادهایی خاص استفاده می‌کنند که معمولاً حاوی پیامی از اهداف و سیاست‌های آن شرکت است. طرفداران دنیای خودرو در ظاهر یک نماد گرافیکی را به‌عنوان نام یک خودرو می‌شناسند و دقیقاً این نمادها تداعی‌کننده نام شرکت موردنظر هستند. امروزه کسی با دیدن لوگوی شرکت پژو درباره شیر چیزی نمی‌گوید و قطعاً پس از دیدن تصویر یک شیر ایستاده که دست‌هایش را به سمت جلو گرفته، نام پژو بر زبان افراد خواهد آمد.

در این گزارش به بررسی مفاهیم مستتر در لوگوی چند شرکت خودروساز مشهور جهان می‌پردازیم:

تویوتا

خطوط بیضی شکل داخلی این لوگو، نمادی از قلب مشتری و قلب شرکت است که با یکدیگر همپوشانی دارند. در این لوگو سعی شده تا یک رابطه و اعتماد متقابلاً سودمند به نمایش گذاشته شود و همچنین شکل گرفتن یک حرف T نیز تداعی‌کننده نام تویوتا است. بیضی بیرونی در این طرح نماد جهانی است که تویوتا را در آغوش می‌گیرد. در این نماد، هر بیضی با ضخامت‌های مختلفی کشیده شده و به هنر و فرهنگ خطاطی ژاپنی اشاره دارد.

فضای موجود در پس زمینه درون لوگو به معنای نمایش مفاهیمی است که تویوتا قصد دارد در کنار آن قرار گیرد: کیفیت، ارزش، شادی رانندگی، نوآوری و یکپارچگی در ایمنی، محیط‌زیست و مسئولیت اجتماعی.

رنو

نماد رنو در ابتدا به صورت مدور بود اما در سال 1923 به شکل فعلی الماس مانند معروف این شرکت تغییر یافت. این تصویر علاوه بر اینکه در ذهن، تداعی‌کننده الماس است، به ارزش زیاد و استحکام خودرو اشاره دارد. تا سال ۱۹۷۲ میلادی نام رنو در کنار این آرم درج می‌شد اما پس از آن، این نام حذف شده و لوگوی الماسی شکل رنو به شکل برجسته تری نمایش داده شد.

 

 

پژو

آرم پژو از یک شیر که روی پاهای عقب خود ایستاده است، تشکیل می‌شود. این علامت از مدت‌ها پیش از شکل گیری شرکت پژو یعنی از حدود سال 1847، در کشورهای اروپایی به معنی نماد کالاهای با کیفیت بود. از سال 1923، شرکت اتومبیل سازی پژو، این نماد را برای محصولات خود انتخاب کرده و به کار برد. در سال 1948، با معرفی مدل پژو 203، این نماد کمی تغییر کرده و رفته‌رفته با تکامل زوایای آن به شکل امروزی در آمد.

 

 

میتسوبیشی

داستان لوگوی شرکت خودروسازی میتسوبیشی با موارد دیگر کمی متفاوت است زیرا این لوگو توصیف کننده نام این شرکت مشهور ژاپنی است. در زبان ژاپنی میتسو به معنی سه است، در حالی که هیشی به معنای یک وسیله است که برای جلوگیری از سقوط و افتادن وسایل نقلیه چرخ دار یا جنگجویان اسب سوار به زمین مورد استفاده قرار می‌گرفته. در زبان ژاپنی حرف «ه» در وسط کلمه به «ب» تبدیل شده و به این ترتیب میتسوهیشی، میتسوبیشی خوانده می‌شود. از سوی دیگر این سه تصویر لوزی شکل که الماس را به ذهن تداعی می‌کنند، از سوی یاتارو ایوازاکی Yataro Iwasaki  (1885-1835) بنیان‌گذار این شرکت انتخاب شد که نشان دهنده نماد خانوادگی وی است.

 

مرسدس بنز

نام مرسدس از نام دختر شریک دایملر (Daimler) یعنی امیل جلینک (Emil Jellinek) گرفته شده است. نام بنز نیز اشاره به کارل بنز (1944-1944)، سازنده اولین اتومبیل این شرکت دارد که به صورت تجاری وارد بازار شد. هنگامی که این دو شرکت در سال 1926 با یکدیگر ادغام شدند، مرسدس بنز متولد شد.

آرم مشهور بنز از یک کارت پستال که در دهه 1870 توسط گوتلیب دایملر برای همسرش ارسال شده بود الهام گرفته است، در این کارت، وی محلی که در آن زندگی می‌کرد را با یک ستاره سه قلو نشانه گذاری کرده و نوشت: روزی این ستاره بر فراز تمامی کارخانه‌ها، پیروزمندانه خواهد درخشید.

 این لوگوی مشهور برای اولین بار در سال 1910 در یکی از خودروهای این شرکت مورد استفاده قرار گرفت و به گفته می‌شود که سه شاخه این ستاره، نشان دهنده زمین، دریا و هوا هستند.

مزدا

نام مزدا از اهورامزدا، خالق اصلی و خدای آیین زرتشت گرفته شده است، دین زرتشتی در روزگار پیش از اسلام در ایران رایج بوده و هنوز یکی از ادیان زنده جهان محسوب می‌شود که در کشورهای ایران و هندوستان، افراد زیادی به آن اعتقاد دارند.

مزدا به معنای خرد و دانش ترجمه می‌شود و به طور هم زمان به نام بنیان‌گذار این شرکت یعنی جوجویرو ماتسودا (Jujiro Matsuda ) اشاره دارد که به فرهنگ ایران باستان علاقه مند بود.

مزدا در طول تاریخ فعالیت خود چندین لوگوی مختلف را مورد استفاده قرار داده است. نماد فعلی مزدا در سال 1996 معرفی شده و در دل آن یک حرف M در یک قاب بیضی شکل مستتر است، بیضی نمایانگر خورشید و M نشان دهنده مزدا است. همچنین گفته می‌شود باله‌های بلند موجود در این لوگو، سمبل آزادی است.

هیوندای

 

 

 

 

در نگاه نخست به نظر می‌رسد در این لوگو، حرف H که نشان دهنده نام هیوندای است، با فونت ایتالیک نوشته شده باشد؛ اما این تفسیر ساده، معنای اصلی نماد شرکت مشهور کره ای نیست.

در حقیقت لوگوی شرکت هیوندای معنای پنهانی را در دل خود دارد. در طراحی این نماد، اعتماد متقابل بین شرکت و مصرف کننده نمایش داده شده و در واقع لوگوی هیوندای علاوه بر تداعی کردن نام این شرکت، تصویر دو نفر را که با یکدیگر دست می‌دهند در دل خود به صورت مخفی دارد.

ب ام و

در ابتدا باید گفت در زبان آلمانی نام این خودرو ب ام و بوده و در زبان انگلیسی به صورت بی ام دابلیو خوانده می‌شود. BMW مخفف Bavarian Motor Works است.  پس تلفظ بی ام و که بسیاری از فارسی زبانان برای نامیدن این خودرو استفاده می کنند، اشتباه است.

دایره بیرونی سیاه موجود در لوگوی ب ام و از شرکت خودروسازی Rapp که ب ام و از دل آن بیرون آمد، گرفته شده است. بخش‌های شطرنجی آبی و سفید در آرم این شرکت آلمانی، نشانگر پرچم ایالت باواریا در کشور آلمان است. در مارس 2020، این آرم اولین تغییر اساسی خود را پس از دهه‌ها تجربه کرد. گفته می‌شود ترکیب فعلی لوگوی این شرکت، نشان دهنده شفافیت، صراحت، نور و همچنین تطابق آن با دنیای دیجیتال است.

 تالیف و ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا