پرتاب تلسکوپ جیمز وب باز هم به تعویق افتاد

ناسا پرتاب تلسکوپ فضایی "جیمز وب" را به مدت هفت ماه دیگر یعنی از مارس ۲۰۲۱ به ۳۱ اکتبر ۲۰۲۱ به دلیل عواملی از جمله توقف کار در طول همه گیری بیماری کروناویروس جدید به تأخیر می اندازد.

تلسکوپ فضایی "جیمز وب" سرهم بندی شده و برای سپری کردن مجموعه نهایی آزمایش های خود آماده است. این تلسکوپ جانشین تلسکوپ فضایی هابل است و هنگامی که در مدار مقرر قرار بگیرد، سپر خورشیدی پنج لایه خود را باز خواهد کرد که مساخت آن به اندازه یک زمین تنیس می رسد.

تلسکوپ "جیمز وب" یک پروژه بین المللی به سرپرستی ناسا و با همراهی شرکای خود یعنی آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا است.

ناسا هم اکنون ۳۱ اکتبر ۲۰۲۱ را به دلیل تأثیرات ناشی از بیماری همه گیر کروناویروس جدید(کووید-۱۹) و همچنین چالش های فنی برای پرتاب تلسکوپ فضایی "جیمز وب" از گویان فرانسه هدف قرار داده است.

پیش از این قرار بود این تلسکوپ فضایی در ماه مارس ۲۰۲۱ روانه فضا شود.

"توماس زوربوچن" مدیر ماموریت های علمی ناسا در دفتر مرکزی آژانس در واشنگتن گفت: تلسکوپ فضایی "جیمز وب" پیچیده ترین رصدخانه فضایی در جهان و اولین اولویت علمی ما است و ما بسیار سخت کار کرده ایم تا پیشرفت این پروژه را در طول همه گیری بیماری کووید-۱۹ ادامه دهیم. تیم عملیاتی همچنان بر رسیدن به نقاط عطف و رسیدن به راه حل های فنی که ما را به این تاریخ پرتاب جدید در سال آینده برساند، متمرکز شده است.

آزمایش این رصدخانه فضایی همچنان در شرکت "نورثروپ گرومن"(Northrop Grumman) که شریک اصلی این ماموریت است در ساحل ردوندوی کالیفرنیا با وجود چالش های مربوط به کووید-۱۹ ادامه دارد.

با افزایش حاشیه های پیرامون پرتاب این تلسکوپ فضایی در پاییز گذشته، ناسا برنامه ریزی کرد تا روند پیشرفت این پروژه را در ماه آوریل ارزیابی کند. این ارزیابی به دلیل بیماری کووید-۱۹ به تعویق افتاد و تازه این هفته تکمیل شد.

عوامل مؤثر در تصمیم گیری برای تعویق مجدد تاریخ پرتاب شامل تقویت اقدامات احتیاطی و ایمنی، کاهش پرسنل در محل، اختلال در تغییر ساعات کار و سایر چالش های فنی بود. "جیمز وب" با بودجه موجود ۸.۸ میلیارد دلاری ادامه خواهد داد.

"گرگوری رابینسون" مدیر برنامه "جیمز وب" در دفتر مرکزی ناسا گفت: براساس پیش بینی های فعلی، این برنامه نیاز به بودجه اضافی ندارد و کارهای باقی مانده با همین بودجه تکمیل خواهد شد. اگرچه بهره وری تحت تأثیر قرار گرفته است و چالش هایی پیش رو نیز وجود دارند، اما ما از طریق دستاوردها و عملکرد برنامه ریزی خوب در طول سال گذشته ریسک قابل توجهی را کم کرده ایم. پس از از سرگیری عملیات کامل برای آماده سازی و آزمایش های نهایی در تابستان امسال، پیشرفت بزرگ به سمت آماده سازی این رصدخانه فضایی بسیار پیچیده برای پرتاب ادامه دارد.

تیم عملیات این پروژه قبل از تلسکوپ "جیمز وب" به محل پرتاب در گویان فرانسه واقع در سواحل شمال شرقی آمریکای جنوبی، مجموعه کاملی از آزمایشات محیطی بسیار دشوار را تکمیل خواهند کرد.

"جیمز وب" طی هفته گذشته با موفقیت آزمایش برق خود را به پایان رساند. این آزمایش یک نقطه عطف اصلی در آماده سازی آن برای انجام آزمایشات آکوستیک و لرزش در آینده است که قرار است در ماه اوت آغاز شوند.

علاوه بر آزمایش های در حال انجام، آزمایش پایگاه زمینی این رصدخانه فضایی نیز بلافاصله انجام شده است.

تیم عملیات می گوید اطمینان از عملکرد هر جزء از "جیمز وب" قبل از رسیدن به فضا، برای موفقیت آن بسیار مهم است.

طراحی یک تلسکوپ فضایی بسیار بزرگ با ابزارهای بسیار پیشرفته لازم بود تا "جیمز وب" بتواند به سؤالات اساسی در مورد خاستگاه کیهانی ما پاسخ دهد.

"اریک اسمیت" از دانشمندان ناسا می گوید: "جیمز وب" با مشاهده جهان با امواج مادون قرمز و کاوش در هر مرحله از تاریخ کیهان، برای حفظ و حراست از میراث و ادامه راه باورنکردنی تلسکوپ های فضایی "هابل" و "اسپیتزر" طراحی شده است. این تلسکوپ فضایی نور اولین نسل از کهکشان هایی را که در جهان اولیه پس از بیگ بنگ شکل گرفته اند، تشخیص می دهد و جو سیارات فراخورشیدی اطراف را برای علائم احتمالی حیات و قابل سکونت بودن مورد مطالعه قرار می دهد.

در اوایل سال آینده "جیمز وب" به منظور حمل به محل پرتاب به سبک اوریگامی تا زده خواهد شد و در دماغه موشک "Arianespace ۵" که عرض آن حدود ۵ متر است، تعبیه خواهد شد.

تلسکوپ فضایی "جیمز وب" در سفر به فضا اولین مأموریت برای تکمیل مجموعه استقرارهای پیچیده و از نظر فنی چالش برانگیز خواهد بود که بخش مهمی از سفر آن به مدار مقرر خود در فاصله حدود یک میلیون مایلی از زمین است. هنگامی که "جیمز وب" در مدار قرار بگیرد، سپر خورشیدی پنج لایه آن باز خواهد شد و سپس آینه اصلی ۶.۵ متری خود را که قادر است نور صعیف ستارگان و کهکشان های دور را تشخیص دهد، مستقر خواهد کرد.