هورمون های جنسی در کنترل سلول های بنیادی نقش دارند

 اثر گذاری و نحوه اثر گذاری هورمون های جنسی روی اندام های غیر تولید مثلی به خوبی درک نشده است و این در حالی است که این امر می تواند در بروز بسیاری از بیماری ها تاثیرگذار باشد.

در پژوهشی جدید در دانشگاه هایدلبرگ، دکتر بروس ادگار و همکارانش گزارش کرده اند که پیام رسانی استروئیدی در دروزوفیلا و از تخمدان ها به روده موجب افزایش رشد روده بویژه در ماده های آمیز کرده می شود و خروجی تولید مثلی آن ها(تعداد فرزندان) را تحت تاثیر قرار می دهد. تخمدان های فعال مگس سرکه دروزوفیلا، هورمون استروئیدی اکدایسون بیشتری تولید می کنند که این امر تقسیم و تکثیر سلول های بنیادی روده ای را در دو فاز تکثیری مجزا و از طریق گیرنده های استروئیدی EcR  وYsp تحت تاثیر قرار می دهد.

اگرچه رشد وابسته به اکدایسون موجب تقویت روده جنس ماده می شود؛ اما وجود تعداد سلول های بنیادی روده ای بیشتر و فعال تر موجب افزایش حساسیت روده جنس ماده به پیری، دیسپلازی و تومورزایی می شود و در نتیجه طول عمر را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. این مطالعه نشان دهنده بروز فرایندهایی است که به موجب آن ها پیام رسانی بین اندام ها رفتار سلول های بنیادی را به منظور بهینه سازی اندازه اندام تحت تاثیر قرار می دهد.

درک این که آیا یک ارتباط مشابه سلول های بنیادی-هورمون ها در اندام های انسانی نیز وجود دارد، نیازمند مطالعات بیشتر در آینده است و محققین بر این باورند که نقشی که هورمون های جنسی در تنظیم رفتار سلول های بنیادی روده ای بازی می کنند می تواند در پاتولوژی و فیزیولوژی های مربوط به روده انسانی نیز دخیل باشد و هدفی درمانی را برای درمان بیماری های مربوطه ارائه دهد.

منبع:بنیان

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا