روز جهانی ببر

  • روز جهانی ببر

۲۹ جولای (8 مرداد) به عنوان روز جهانی ببر نامگذاری شده است. روز جهانی ببر، هم به عنوان یک جشن جهانی و هم به منظور افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت حفظ این گربه سان زیبا تعیین شده است.ببر نیاز به زیستگا ه های وسیع و پیوسته دارد و کمتر می تواند در زیستگاه های جزیره ای، پراکنده و کوچک زندگی کند. علاوه بر اینکه زیستگاه های کوچک خطر تقابل با انسان و شکار غیر قانونی ببرها را افزایش می دهد.

ببر گوشتخواری است با اندازه بزرگ و طول بدن آن تا 290 سانتیمتر و دم آن تا 110 سانتیمتر و وزن آن تا 320 کیلوگرم است. نیرومندترین و درنده‌ترین پستاندار گوشتخوار جهان و از تیره گربه سانان است. ببر٬ تا حدود ٢٠٠ سال پیش٬ در بیشتر جاهای آسیا وجود داشت٬ اما شکار بی‌رویه و از بین رفتن زیستگاههای طبیعی آن بدست انسان٬ نسل این جانور را در بسیاری از مناطق آسیا برانداخت. ببر جانور مقاومی است و توان سازش با شرایط محیطی گوناگون را دارد. ببر ها در جنگلها٬ درخت‌زارها٬ علفزارها و نیزارهای مردابی زندگی می‌کنند.

در حال حاضر بیش از هر زمانی ببرها در سراسر جهان به انقراض نزدیک شده اند، بیش از ۹۷ درصد جمعیت ببر در دنیا از بین رفته است و بسیاری از زیرگونه های ببر منقرض شده اند!جمعیت ببرهای سراسر جهان از ۱۰۰,۰۰۰ عدد در سال ۱۹۱۳ به ۳,۲۷۴ عدد در سال ۲۰۱۳ کاهش یافته است.

  • آغاز كنفرانس صلح پاريس

بعد از جنگ جهاني دوم، كشورهاي پيروز، براي بررسي نحوه تقسيم غنائم و نيز تعيين تكليف كشورهاي اشغال شده و اخذ تصميم پيرامون نحوه دريافت غرامت‏هاي جنگي و… جلسات متعددي برگزار نمودند. يكي از اين جلسات با عنوان كنفرانس صلح پاريس در 29 ژوئيه 1946م در كاخ لوكزامبورگ پاريس آغاز به كار نمود و با حضور نمايندگان 21 كشور متفقين رسميت يافت. دستور جلسه، تصويب پيش‏نويس قراردادهاي صلح با ايتاليا، روماني، مجارستان، بلغارستان و فنلاند بود.

اين قراردادها توسط شوراي وزراي خارجه امريكا، انگلستان، شوروي و فرانسه تهيه شده بود. كنفرانس صلح پاريس دو ماه و نيم به طول انجاميد و خودخواهي‏ها و سهام‏ طلبي‏ هاي بعضي از كشورهاي حاضر در آن باعث شد تا اين جلسات بيشتر به بحث و مشاجره و نسبت‏هاي توهين‏آميز و نيز كنايات و دشنام در لفافه سخن بگذرد. با اين حال كنفرانس پاريس با بستن قرارداد صلح با كشورهاي دول محور موافقت نمود و در مسئله غرامات نيز توافقاتي صورت گرفت. كنفرانس صلح پاريس در نهايتْ در 15 اكتبر 1946م خاتمه يافت.

  • تولد داگ هامر شولد

داگْ هامِرْ شولْدْ، دومين دبيركل سازمان ملل متحد در 29 ژوئيه سال 1905م در سوئد به دنيا آمد.در روز 17 سپتامبر آن سال، هواپيماي هامر شولد در آسمان كنگو هدف آتشبار ضدهوايى گروه‏هاي شورشي اين كشور به رهبري موسي چومبه قرار گرفت و سرنگون گرديد كه به كشته شدن هامر شولد و كليه همراهان انجاميد. او پيش از مرگ به سبب فعاليت ‏هاي صلح ‏دوستانه‏اش در ماجراي كنگو، موفق به دريافت جايزه صلح نوبل شده بود. پس از هامر شولد، اوتانْتْ به دبيركلي سازمان ملل منصوب گرديد.

  • تولد ایویند جانسون

ایویند جانسون متولد ۲۹ ژوئیه بود. وی  نویسنده برجسته متولد کشور سوئد است که به همراه هاری مارتینسون موفق به اخذ جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۷۴ گردیدایویند جانسون در سن ۷۶ سالگی در ۲۵ آگوست ۱۹۷۶ در استکهلم سوئد چشم از جهان فروبست.

  • ایزیدور ایزاک رابی

ایزیدور ایزاک رابی متولد  ۲۹ ژوئیه ۱۸۹۸، ریمانوف، لهستان بود وی فیزیک‌دان لهستانی‌تبار بود. وی در سال ۱۹۲۷ از دانشگاه کلمبیا با مدرک دکترا فارغ‌التحصیل شد. رابی در سال ۱۹۴۴ به خاطر ابداع روش تشدید برای ثبت خواص مغناطیسی هسته‌های اتمی موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک گردید.او در۱۱ ژانویه ۱۹۸۸ درگذشت.

  • درگذشت ونسان ونگوگ

وَنسان وَنگوگ یا فینسِنت ویلم فان خوخ متولد۳۰ مارس ۱۸۵۳ است. وی یک نقاش پسادریافتگر هلندی بود، که کارش تأثیر گسترده‌ای بر هنر قرن بیستم داشت.او در ۲۹ ژوئیهٔ ۱۸۹۰درگذشت.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا