آمار مبتلایان به کرونا در دنیا رو به افزایش است

بر اساس آمار پایگاه اینترنتی «وردومیتر» که آخرین آمار کرونا را در جهان منتشر می‌کند، تا این لحظه ۱۶ میلیون و ۴۰۵ هزار و۵۶۶ نفر در جهان به ویروس کرونا ــ کووید۱۹ ــ مبتلا شده‌اند که از این تعداد، ۶۵۱ هزار و ۶۷۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. از مجموع تعداد مبتلایان در جهان، تاکنون ۱۰ میلیون و ۳۷ هزار و ۷۸۸ نفر بهبود یافته و توانسته‌اند این بیماری را شکست بدهند. 

کشور آمریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان با افزایش ۵۶ هزار و۱۳۰ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، به مجموع ۴ میلیون و ۳۷۱ هزار و۸۳۹مبتلا رسیده است؛ تاکنون ۱۴۹ هزار و ۸۴۹ آمریکایی مبتلا به کووید۱۹ در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

کشور برزیل بعد از آمریکا در رده دوم جهان قرار دارد که با افزایش ۲۳ هزار و ۴۶۷ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، به مجموع ۲ میلیون و ۴۱۹, هزار و ۹۰۱ مبتلا رسیده است؛ در این کشور تعداد ۸۷ هزار و ۵۲ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.

کشور هند به ‌عنوان سومین کشور جهان، با افزایش ۵۰ هزار و ۵۲۵ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، به مجموع یک‌ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۱۹ مبتلا رسیده است؛ تاکنون ۳۲ هزار و ۸۱۲ هندی جان خود را از دست داده‌اند.

کشورهای روسیه، آفریقای جنوبی، مکزیک، پرو و شیلی نیز به‌ترتیب با ۸۱۲ هزار و ۴۸۵، ۴۴۵ هزار و ۴۳۳، ۳۸۵ هزار و۳۶، ۳۷۹ هزار و ۸۸۴ و ۳۴۵ هزار و ۷۹۰ مبتلا در رده‌های چهارم تا هشتم جهان قرار گرفته‌اند.

همچنین کشورهای اسپانیا با ۳۱۹ هزار و ۵۰۱ و انگلیس با ۲۹۹ هزار و ۴۲۶ مبتلا در رده‌های نهم و دهم جهان قرار دارند. از لحاظ تعداد بهبودیافتگان نیز کشورهای آمریکا، برزیل و هند به ترتیب با ۲ میلیون و ۹۰ هزار و ۱۲۹، یک میلیون و ۶۳۴ هزار و ۲۷۴ و ۹۱۸ هزار و ۷۳۵ بهبودیافته در رده‌های اول تا سوم قرار دارند. ایران نیز به عنوان یازدهمین کشور جهان با افزایش ۲ هزار و ۳۳۳ نفر مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته به مجموع ۲۹۱ هزار و ۱۷۲ مبتلا رسیده است و تاکنون ۱۵ هزار و ۷۰۰ ایرانی بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

در این راستا محققان کشورهای مختلف جهان برای تولید واکسن کرونا با هم رقابت می کنند. در یکی از آخرین تحولات مربوط به تولید واکسن بیماری کووید-۱۹، گروهی از محققان دانشگاه آکسفورد در انگلیس دوشنبه هفته گذشته (۳۰ تیر) اعلام کردند که نتایج آزمایش های اولیه در زمینه تولید چنین واکسنی امیدوارکننده بوده و پیش از آن نیز پژوهشگران آمریکایی تاکید کرده بودند واکسن شرکت داروسازی «مدرنا» در مرحله نخست آزمایش، در بدن همه داوطلبان منجر به تولید پادتن در برابر نسل جدید ویروس کرونا شده است.

اما «مایک رایان»، مدیر برنامه های اضطراری سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته اعلام کرد که تا اوایل سال ۲۰۲۱ نمی توان انتظار استفاده از واکسن کووید-۱۹ را داشت. وی خاطرنشان کرد که هم اکنون چند واکسن در آزمایش فاز سه قرار دارند و هیچکدام از لحاظ ایمن یا توانایی تولید یک واکنش ایمنی در این مرحله شکست نخورده اند؛ اما مردم تا قبل از سال میلادی آینده (۲۰۲۱) واکسن کرونا را دریافت نخواهد کرد.

کشورهای مختلف جهان در راستای مقابله و پیشگیری از پاندمی کرونا اقدام به اتخاذ تدابیر و اعمال محدودیت‌های مختلف کرده‌اند. این تدابیر پیشگیرانه که با بستن مرزها و توقف پروازهای خارجی آغاز شده بود، با اعمال محدودیت حمل و نقل داخلی و اعلام مقررات منع عبور و مرور و محدودیت آمد و شد ادامه یافت. همچنین همزمان با افزایش شمار مبتلایان در کشورهایی که بیشترین آسیب از کرونا را متحمل شده‌اند، در سیستم بهداشتی آنها نیز مشکلات بزرگی برای تامین تجهیزات و مواد پزشکی ایجاد شد.

استرالیا

دولت استرالیا در روز ۲۷ فوریه ۲۰۲۰ (۸ اسفند ۹۸) واکنش اضطراری خود را به COVID-۱۹ اعلام کرد و آن را بسیار زودتر از سازمان جهانی بهداشت یک پاندمی اعلام کرد. از دیدگاه برخی دانشگاهیان این کشور، این رویکرد مقامات را قادر ساخت تا به سرعت بودجه اضطراری و معافیت‌های مالیاتی را اعلام کنند و زمان ارزشمندی را برای بیمارستان‌ها خریداری کنند تا بتوانند برای سیل احتمالی بیماران آماده شوند.

همچنین هر کسی که به استرالیا سفر می‌کرد، فارغ از آن که در معرض برخورد با بیماران کرونا قرار گرفته بوده یا نه، باید مدت ۱۴ روز خود را قرنطینه کند.

در حال حاضر نخست‌ وزیر این کشور بسته شدن مدارس و ایزوله شدن جمعیت عمومی را متوقف و اعلام کرده که برخورد زودهنگام استرالیا با کرونا به عنوان یک بیماری همه‌گیر برای آمادگی در این زمینه کمک کرده‌ است. البته او اعلام کرده است که این اقدام منجر به «وحشت اولیه» نیز در میان مردم شد که از مصادیق آن می­ توان به اتمام دستمال کاغذی به عنوان یکی از اولین کشورها در این کشور اشاره کرد.

استرالیا با اقداماتی از قبیل بستن مرزهای بین‌المللی و بین ایالتی، قرنطینه کردن مسافران ورودی در هتل‌ها، ‌تدابیر فاصله گذاری اجتماعی و برقراری یک نظام گسترده تست و ردگیری موفق شده که شمار کل مبتلایان به کرونا را در حد ۱۴ هزار و ۴۰۳ نفر محدود کند. شمار تلفات ناشی از کرونا در این کشور تا به این لحظه ۱۵۵ نفر بوده است. 

سنگاپور

تعداد کمی از کشورهایی که با این ویروس مبارزه می‌کنند به اندازه سنگاپور موفق بودند. بنا به اظهارات مدیر موسسه سلامت جهانی دانشگاه ملی سنگاپور، این کشور دارای شماری از عواملی است که منجر به این موفقیت شده است: یک نظام سلامت عالی؛ آزمایش بسیار زیاد برای تشخیص ویروس، برنامه­ های ردیابی و مهار کردن، جمعیت کوچک این کشور و شهروندانی که عمدتا آنچه را که دولت به آن‌ها دستور می‌دهد، می‌پذیرند.

وی که در گذشته برنامه مبارزه با ایدز سازمان جهانی بهداشت را اداره می‌کرد اشاره کرده است که رهبری قوی در دولت وجود دارد، اما مهم این است که مردم هم به دولت اعتماد دارند. او گفته است که سنگاپور به شرکت‌ها و برخی از دانشگاه‌ها اجازه داده ‌است تا باز بمانند اما دستورالعمل‌های دقیقی در مورد اندازه اجتماعات (کمتر از ۲۵ نفر) وجود دارد اما آن ‌ها هنوز کشور را تعطیل نکرده اند. او اشاره کرده است که آن‌ها همچنین دارای تجربه برخورد با کروناویروس دیگری به نام سارس (سندرم تنفسی حاد تنفسی که یک ویروس کشنده است) را نیز داشته اند که به آن ‌ها اعتماد به نحوه برخورد با کروناویروس جدید را داده ‌است.

این کشور در حال حاضر قرنطینه ۱۴ روزه برای ورود همه تازه ‌واردان به این کشور اعمال کرده ‌است. به گزارش پایگاه اینترنتی وردومیتر تا به امروز۵۰ هزار و ۳۶۹ نفر در سنگاپور به کرونا مبتلا شده و ۲۷ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

چین

در حالی که ویروس جدید کرونا در مرکز چین به سرعت گسترش می‌یافت، دولت این کشور یک اقدام بسیار مقتدرانه انجام داد و دستور قرنطینه بی‌سابقه ۶۰ میلیون نفر در استان محل شیوع ویروس را صادر کرد. تعطیلی حمل‌ونقل عمومی در برخی شهرها، تعطیلی اماکن تفریحی در سراسر کشور و ترس و نگرانی عمومی موجب خالی شدن خیابان‌های پرجمعیت‌ترین کشور جهان شد.

انگلیس

دولت انگلیس برخلاف نظر کارشناسان بهداشتی و ناگزیر از اوضاع وخیم اقتصادی، در حالی محدودیت‌های قرنطینه را با سرعت کاهش می‌دهد که آمارها از روند صعودی ابتلا به کرونا در این کشور در هفته‌های اخیر حکایت دارد.

از روز شنبه چهارم مرداد ۱۳۳۹ سالن‌های بدنسازی، استخرها و مراکز تفریحی در انگلیس پس از گذشت چهار ماه از اعلام قرنطینه کامل، باز شدند. در برخی مناطق غربی کشور هم فعالیت هتل‌ها و اقامتگاه‌ها برای پذیرایی از گردشگران از سرگرفته شد. همچنین برگزاری مراسم عروسی نیز با در نظر گرفتن محدودیت‌هایی مجاز خواهد بود.

مقام‌های انگلیس که به نوشته‌ی رسانه‌های این کشور بدترین عملکرد را در مهار همه گیری کرونا در اروپا ثبت کرده‌اند، ادعا می‌کنند که آمار مبتلایان تحت کنترل درآمده و به سرعت مراحل پایانی قرنطینه را طی می‌کنند.  

این در حالی است که انگلیس با ثبت ۲۹۹ هزار و۴۲۶ مورد ابتلا به کرونا و  ۴۵ هزار و ۷۵۲ مورد فوتی بر اثر ابتلا به این بیماری دهمین کشوری در جهان محسوب می شود که بیشترین شمار مبتلا و فوتی را در زمینه کرونا دارد.

آلمان، فرانسه و اسپانیا

مقامات در آلمان اقدامات نسبتا سختی را اتخاذ کردند که شامل بستن همه مدارس و مراکز مراقبت روزانه می‌شود. موزه‌ها، سالن‌های سینما، سالن‌های ورزشی، استخرهای شنا و کلوپ‌های شبانه نیز به طور موقت بسته شدند. صدر اعظم آلمان نیز اقامت شبانه در هتل‌ها را ممنوع اعلام کرد. مرزهای آلمان با اتریش، سوییس، فرانسه، لوکزامبورگ و دانمارک بسته شد. به گزارش پایگاه اینترنتی وردومتر تاکنون در آلمان ۲۰۶ هزار و ۳۳۲ مورد ابتلا به کرونا و ۹ هزار و ۲۰۲ مورد مرگ ناشی از این بیماری گزارش شده است. 

رئیس‌جمهور فرانسه نیز از ابتدای شیوع کرونا محدودیت هایی را در این کشور اعمال و به مردم فرانسه اعلام کرد که تنها به پزشک و به فروشگاه‌های مواد غذایی مراجعه کنند. اسپانیا که چهارمین کشور آلوده به ویروس پس از چین به شمار می رفت نیز اقداماتی مشابه به فرانسه انجام داده‌است. به گزارش پایگاه اینترنتی وردومیتر در فرانسه تا اکنون ۱۸۰ هزار و ۵۲۸ مورد ابتلا به کرونا و ۳۰ هزار و ۱۹۲ مورد مرگ ناشی از این بیماری گزارش شده است.

ایتالیا

ایتالیا پس از چین بیش­ترین میزان مرگ و میر را داشت. کمبود تخت­ های بستری و دستگاه ­های ونتیلاتور باعث شد که کالج بیهوشی ایتالیا دستورالعمل‌هایی را برای پزشکان در مورد نحوه مدیریت بحران تهیه کند. اولویت‌بندی درمان برای افرادی اعلام شد که زیر ۸۰ سال سن داشتند. به این ترتیب با توجه به آن که بسیاری از بیماران کرونایی، به درمان یا دستگاه تنفس مصنوعی نیاز داشتند، پزشکان و کادر درمان باید انتخاب می کردند که چه کسی زندگی کند و چه کسی بمیرد. این نوعی از تریاژ در پزشکی است که معمولا در زمان جنگ دیده می‌شود.

در ایتالیا مردم تنها به سوپرمارکت‌ها و داروخانه ­ها دسترسی داشتند و این کشور یک محاصره تقریبا کامل را روی شهروندان خود اعمال کرد. ممنوعیت تردد و محدودیت‌های مسافرتی از دیگر مواردی بود که در این کشور اجرا شد. 

آمریکا

با شیوع بیماری کرونا در آمریکا، شهرهای سراسر این کشور شروع به بستن مدارس، رستوران‌ها، استادیوم‌های ورزشی، مراکز تفریحی و تشویق به رعایت «فاصله اجتماعی» کرده‌اند.

در این کشور پس از گزارش اولین مورد ابتلا به بیماری، اعلام شد همه چیز تحت کنترل است اما افزایش شمار ابتلا به کرونا و شمار مرگ و میرهای روزانه ناشی از این بیماری همه چیز را تغییر داد به نحوی که اکنون این کشور از لحاظ شمار مبتلایان به کووید-۱۹ و شمار مرگ و میر ناشی از این بیماری در صدر جدول قرار دارد.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا