داروهای ضد التهاب برای جلوگیری از شدت یافتن علائم کرونا

نتایج تحقیقات جدیدی که توسط پژوهشگران سنگاپوری با همکاری محققانی از انگلیس انجام شده است، نشان می‌دهد استفاده از داروهای ضد التهابی و غیراستروئیدی موسوم به بازدارنده COX-2 در مبتلایان به کووید 19 هیچ‌گونه افزایشی را در تبعات شدید این به همراه ندارد.

در این تحقیق که توسط محققان مرکز ملی بیماری‌های عفونی سنگاپور، بیمارستان تان توک سنگ سنگاپور، آژانس علم، فناوری و پژوهش سنگاپور، دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه لیورپول و دانشگاه نانیانگ سنگاپور بر روی 168 بیمار مبتلابه این بیماری عالم‌گیر و جدید که همگی بالای 50 سال سن داشتند انجام شده است، نشان داده شد بیمارانی که تحت درمان توسط داروی بازدارنده COX-2 یا سیکلواکسیژناز 2 قرار بگیرند، تأثرات شدید بیماری کووید 19 نظیر تب با شدت بالا در آن‌ها ادامه پیدا نمی‌کند.

این در حالی است که پیش‌تر، فرضیاتی مطرح‌شده بود که ایمنی استفاده از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی برای کاهش تأثرات بیماری کووید 19 مورد تردید قرار می‌داد.

تأثرات شدید مورد بررسی در این تحقیق شامل مواردی چون استفاده مازاد از اکسیژن، پذیرش در بخش آی سی یو، تهویه مکانیکی و مرگ بودند. آن‌ها همچنین دریافته‌اند که این دارو برخی از نشانه‌های ابتدایی این بیماری را نیز مهار می‌کند.

پژوهشگران فوق اظهار داشته‌اند که آزمایش‌های تصادفی کنترل‌شده دیگری نیز بایستی انجام شوند تا بتوان اثر این دارو را بر کاهش شدت بیماری کووید 19 مورد ارزیابی نهایی قرار داد.

این یافته‌های علمی پژوهشی که در نشریه Clinical & Translational Immunology منتشر شده‌اند، می‌توانند به‌عنوان گامی مؤثر در حرکت به‌سوی کنترل این بیماری محسوب شوند.

مترجم: محمدرضا دلفیه