ارتقای فناوری الحاق فضاپیما به ایستگاه ‌فضایی

به گزارش ایسنا ، سیستم جدید الحاق یا اتصال سفینه‌های فضایی به ایستگاه، موسوم به «سیستم هدایت eye» قادر است تا عمل اتصال یا پهلوگیری را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهد.

بسیاری از فعالان عرصه فناوری‌های فضایی معتقدند که سیاست‌های به روزرسانی صنعت فضایی چین که با حمایت کامل «شی جین پینگ» رییس‌جمهور این کشور همراه شده است، نقش مهمی در کاهش فاصله صنعت تجهیزات فضایی این کشور با کشورهای مطرح غربی داشته است.

اگرچه پیشرفت‌های چشمگیر چین در عرصه فضا همواره مورد انتقاد کشورهای مطرح فضایی جهان از جمله آمریکا بوده است، اما مقامات فضایی چین همواره از صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های فضایی این کشور سخن به میان آورده‌اند.

پروفسور گونگ دژو، طراح سیستم الحاق جدید ایستگاه فضایی در مورد پیشرفت‌های فنی این طرح افزود: عرصه دید کافی، مهم‌ترین نیاز دو فضاپیما هنگام ملاقات در فضا است. از آنجایی‌که هر دو فضاپیما بیش از هزاران کیلومتر با هم فاصله داشته و باید طی یک زمان مشخص کنار هم پهلو بگیرند، بسیاری از دانشمندان این عمل را مانند نخ کردن یک سوزن دانسته اند.

وی در ادامه افزود: با توجه به فناوری‌های پیچیده مورد نیاز جهت بهبود فرایند پهلوگیری در فضا، اکنون سیستم جدید الحاق کشور چین که آزمایش‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته، به زودی جایگزین نمونه‌های غربی خواهد شد.

طبق اعلام مسؤولان سازمان فضایی چین، سیستم الحاق جدید فضاپیماها به زودی در پروژه‌های فضایی اختصاصی چین، مثل آزمایشگاه فضایی تیانگونگ 2 در نهایت در صورت توافق اعضای تفاهم‌نامه جهانی فضا، جایگزین نمونه‌های فعلی ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا