روز ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

  • روز ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

نقش و اهمیت آموزش‌‏های فنی و حرفه‌‏ای در توسعه اقتصادی نزد کشورهای توسعه‌‏یافته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه، شناخته شده است؛ به‌‏گونه‌‏ای‌‏که بسیاری از کشور‌ها برای ایجاد تحول در توسعه اقتصادی به‌‏عنوان پیش‏‌زمینه و اولین گام، اقدام به اصلاح نظام آموزش فنی و حرفه‌‏ای خود و سرمایه‌‏گذاری در آن می‌‏‌نمایند. آموزش‌های فنی و حرفه‌‏ای، آموزش‌‏هایی هستند که انتظار می‌‌‏رود دانش‌‏آموختگان آن در ورود به دنیای واقعی کار از سازگاری نسبی برخوردار باشند.

نیروی انسانی در اثر تربیت و آموزش می‌‌‏تواند نگرش، دانش و مهارت لازم را به‌‏دست آورد. به‌‏همین علت، در اغلب کشورهای اروپایی و صنعتی بعد از دهه ۱۹۹۰م، توسعه صنعتی را در آموزش فنی و حرفه‌‏ای می‌‏‌دانند و در بهبود و رشد آن تأکید بسیار دارند.

شاید بنیادی‌‏‌ترین مانع در راه گسترش آموزش در برخی از کشورهای در حال رشد، همان‌‏گونه که در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز چنین است، وجود نگرش منفی بسیاری از افراد نسبت به آموزش است.

روشن است که نمی‌‌‏توان نگرش‌‌ها را یک‌‌شبه دگرگون کرد، اما با آموزش فنی به‌‏عنوان عنصر مکمل نظام آموزشی و با آگاه‌‏سازی مردم نسبت به امکاناتی که آموزش فنی و حرفه‌‏ای در اختیار افراد قرار می‌‌‏دهد، تغییر نگرش‌‏‌ها خیلی سریع انجام خواهد گرفت. اين رويداد بزرگ ملی به منظور  توسعه، ترويج و ارتقای فرهنگ مهارت آموزی، کار و کارآفرینی ، ايجاد انگيزه و عزم ملي براي دستيابي به فرصت هاي شغلي پايدار در مسیر اقتصاد مقاومتی و اطلاع رساني و هدايت و فراگير کردن هرچه بيشتر آموزش هاي مهارتي در سراسر كشور به طور هماهنگ برگزار مي شود.

  • كشف ماده انسولين

انسولين ،هورموني است كه از لوزالمعده مهره داران ترشّح مي‏شود و به خون مي‏ريزد. اين پروتئين بر مقدار قند خون نظارت داشته و مقدارش را ثابت نگاه مي‏دارد. بالا رفتن مقدار قند خون، عامل محرك ترشح انسولين است.

در واقع انسولين، هورموني است كه ذخيره و سوخت و ساز مواد قندي بدن را تنظيم مي‏نمايد. كمبود اين هورمون در بدن، موجب بروز بيماري ديابت مي‏شود. انسولين براي نخستين بار در 27 ژوئيه 1921م به وسيله فردريك بانتينگ محقق كانادايي و همكارش چارلز بِست كشف گرديد و به همين دليل موفق به اخذ جايزه نوبل پزشكي 1923 شد.

  • اختراع دوچرخه

دوچرخه در آلمان و در چنين روزي از سال ۱۷۷۹ ميلادي اختراع شد. در تاريخ ۲۷ ژوئيه ۱۷۷۹م "دوچرخه" توسط يكي از اهالي مانهايم آلمان ساخته شد. اين دوچرخه از جنس چوب و فاقد ركاب و زنجير بود و تنها با فشار پا و دويدن شخصي كه بر روي آن قرار داشت به حركت درمي‏آمد. بعدها يعني در سال ۱۸۳۹م دوچرخه ركاب‏دار توسط مك‏ميلان آهنگر هلندي ساخته شد و سرانجام به سال ۱۸۸۸م دوچرخه ‏اي با چرخ‏ هاي مساوي و داراي تاير ساخته شد.

دوچرخه يک وسيله نقليه پدالي است که با نيروي انسان حرکت مي‌کند. دوچرخه داراي دو چرخ متصل به يک شاسي است که يک چرخ در جلو و يک چرخ در عقب قرار دارد. بنا بر ضابطه اتحاديه جهاني دوچرخه‌سواري زين دوچرخه بايد در سطحي بالاتر از پدال‌ها قرار گرفته باشد.

  • مرگ جان دالتون

جان دالتون دانشمند معروف انگليسي در ششم سپتامبر 1766م در خانواده‏اي فقير و روستايى در اين كشور به دنيا آمد. "جان دالتون"(John Dalton) شیمیدان و فیزیکدان انگلیسی بود که شهرت وی بیشتر بخاطر پیشگامی او در نظریه اتمی است.

نظريه اتمي دالتون، بر دقت رياضي و اهميت علم شيمي افزود و علوم فيزيك و شيمي را به هم نزديك‏تر كرد. هم‏چنين به كمك فرضيه اتمي دالتون ثابت شد كه ذرات ماده، داراي جاذبه الكتريكي هستند. با كمك اين خاصيت بود كه بمب هسته‏اي ساخته شد و با انرژي عظيمش، جهان علم را به لرزه افكند. جان دالتون سرانجام در 27 جولای 1844م در 80 سالگي درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا