واکسن جدید کووید- ۱۹ مبتنی بر آر.ان.ای اختراع شد

پژوهشگران "موسسه میکروبیولوژی و همه‌گیرشناسی پکن‌"(Beijing Institute of Microbiology and Epidemiology)، در بررسی جدید خود دریافتند یک واکسن مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان که برای مقابله با SARS-CoV-2 ابداع شده است، واکنش‌های محافظتی را در موش‌ها و پستانداران غیر انسان برمی‌انگیزد. آزمایش‌ها نشان داد که تنها دو بار تزریق این واکسن به موش‌ها کافی است تا سیستم ایمنی بتواند از ابتلای آنها به کووید-19 پیشگیری کند. به گفته پژوهشگران، این واکسن تاکنون هیچ عوارض جانبی منفی به همراه نداشته است.

"چنگ فنگ کین"(Cheng-Feng Qin)، از پژوهشگران این پروژه گفت: قدرت محافظت و ایمنی مشاهده شده در این پژوهش‌ها، راه برای برای ابداع واکسن انسانی کووید- ۱۹ در آینده هموار می‌کند.

واکسن‌های مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان، گزینه‌های جالبی برای محافظت از بدن در برابر ابتلا به کروناویروس هستند زیرا طراحی و ساخت آنها به سرعت در مقیاس بزرگ صورت می‌گیرد.

بررسی‌های بالینی نشان داده‌اند که واکسن‌های مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان، واکنش‌های محافظتی گسترده‌ای را در برابر پاتوژن‌های گوناگون نشان می‌دهند.

کین و همکارانش، واکسنی موسوم به "ARCoV" ابداع کرده‌اند که در نانوذرات لیپید جای گرفته است تا انتقال آن به بافت‌ها بهبود یابد.

پژوهشگران، ARCoV را به ۱۶ موش تزریق کردند و دریافتند که واکسن آنها می‌تواند سطح بالایی از پادتن‌های خنثی کننده را در موش‌ها ایجاد کند و جلوی تعامل ویروس را با سلول‌های میزبان بگیرد. این واکسن در آزمایش‌ها توانست تعداد سلول‌های تی را نیز افزایش دهد.

موش‌هایی که دو دوز از ARCoV را دریافت کردند و در معرض کروناویروس قرار گرفتند، هیچ نشانه‌ای از آران‌ای ویروسی در ریه‌های خود نداشتند و آسیب و التهابی در ریه آنها دیده نشد.

نتایج بررسی واکسن روی ۲۰ "مکاک دم‌دراز"(cynomolgus monkeys) نیز نشان داد که تزریق دو دوز از این واکسن می‌تواند به واکنش سلول‌های تی و تولید پادتن‌های خنثی کننده منجر شود.

هیچ کدام از حیوانات واکسینه شده، عوارض جانبی منفی را تجربه نکردند.

پژوهشگران برای ارزیابی ثبات گرمایی واکسن، آن را در دماهای گوناگون به مدت یک، چهار و هفت روز ذخیره کردند، آنها را به موش‌ها تزریق کردند و سپس، توزیع آن را در بافت‌ها مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که واکسن می‌تواند تا یک هفته در دمای اتاق دوام بیاورد، پس از تزریق به صورت کارآمد به بافت‌ها برسد و نشانه‌ای از کاهش فعالیت موجودات را نیز به همراه نداشته باشد.

کین گفت: شرایط واکسنی مانند ARCoV آنقدر مطلوب است که لزوم انتقال واکسن در فضای سرد را برطرف می‌کند.

پژوهشگران در حال حاضر، دوام واکسن ARCoV را در بلندمدت بررسی می‌کنند. کین افزود: پژوهش‌های بسیاری مورد نیاز است تا واکنش بلندمدت ایمنی واکسن در حیوانات و سپس انسان‌ها مورد تایید قرار بگیرد.

این پژوهش، در مجله "Cell" به چاپ رسید.