ارسال بالون غول پیکر به لایه استراتوسفر جو زمین

ناسا می‌خواهد یک تلسکوپ ۲.۵ متری را با استفاده از بالونی که به اندازه استادیوم فوتبال است، به لایه استراتوسفر جو زمین ارسال کند.

این تلسکوپ که "ASTHROS" نام دارد، گازهای اطراف ستاره‌های غول پیکر تازه متولد شده را مطالعه خواهد کرد و این کار را با استفاده از نور مادون قرمزی که از آن‌ها ساطع می‌شود، انجام خواهد داد.

هدف از پرتاب این تلسکوپ دریافت اطلاعات دقیق‌تر از چگونگی تشکیل ستاره‌ها و انفجارهای ابرنواختر است که روی مواد اطراف خود تاثیر می‌گذارند.

به طور معمول، طول موج‌های مادون قرمز دور توسط جو سیاره ما مسدود می‌شود. بنابراین تلسکوپ "ASTHROS" باید به ارتفاع تقریبا ۴۰ کیلومتری برسد.

ناسا گفت: برای رسیدن به چنین ارتفاعی، با بار تلسکوپ، نیاز به یک بالن پر شده از هلیوم است که عرض آن هم تقریبا ۱۲۲ متر باشد.

خود تلسکوپ از یک آنتن بشقابی با عرض ۲.۵ متر، چندین آینه، لنز و ردیاب برای دریافت نور فروسرخ دور تشکیل شده است.

از آنجا که تلسکوپ‌های فروسرخ دور باید خنک نگه داشته شوند، یک خنک‌ کننده هم به همراه تلسکوپ خواهد بود تا دمای ردیاب‌ها را نزدیک به منفی ۴۵۱.۳ درجه فارنهایت نگه دارد.

ناسا نوشت: این تلکسوپ ۴ هدف را رصد خواهد کرد که شامل سحابی شاه‌تخته در کهکشان راه شیری می شود که در حال تشکیل ستاره است.

این تلسکوپ سرعت، حرکت و چگالی گازها در اطراف ستاره‌های تازه متولد شده را اندازه‌گیری کرده و وجود برخی از یون‌های نیتروژن مشخص را بررسی می‌کند.

محققان ناسا امیدارند با استفاده از داده‌های این تلسکوپ اطلاعات بیشتری راجع به تکامل کهکشان‌ها به دست آورند.

پرتاب آزمایشی تلسکوپ برای دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی، از قطب جنوب انتخاب شده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا