آرتروز کمر با کدام علایم به سراغ تان می آید؟

بعد از هر نوع فعالیت بدنی، از بلند کردن اشیا گرفته تا حتی یک عطسه ساده ، درد ناگهانی در ناحیه ستون فقراتم بروز پیدا می کند. آیا درد در ناحیه ستون فقرات می تواند نشانه آرتروز باشد؟ مهمترین نشانه های آرتروز کمر و ستون فقرات کدامند؟

انحراف دیسک بین مهره‌ های ستون فقرات معمولا به تدریج رخ می‌‌ دهد و باعث تنگ شدن فضای بین مهره‌ها خواهد شد. زایده استخوانی یا استئوفیت نیز معمولا به وجود می ‌‌آیند.

هنگامی ‌که در نهایت یک استخوان شروع به ساییدگی روی استخوان دیگر می‌‌کند مفاصل فاست( که از آنها تحت عنوان مفاصل بین مهره‌ها نیز یاد می‌‌شود) ملتهب می‌شوند و دچار انحراف تحلیل برنده و پیشرونده خواهند شد.

ساختارهای مفاصل فاست توسط یک بافت غضروفی پوشانده شده است که نقش محافظ را ایفا می ‌‌کند و در آرتروز ستون فقرات این بافت از بین خواهد رفت.

احساس درد در کمر و ستون فقرات، سفتی ستون فقرات و از دست دادن انعطاف پذیری ستون فقرات از جمله علایم و نشانه های آرتروز کمر است.

آرتروز می‌ تواند در ستون فقرات ناحیه گردن ناحیه قفسه سینه یا ناحیه پایین کمر به وجود بیاید. در آرتروز گردن، درد گردن به شانه یکی از بازوها انتشار پیدا می ‌‌کند و در ناحیه گردن می ‌‌تواند باعث فشرده شدن گردن و ضعف در بازوها شود.

درد حاصل از آرتروز در ستون فقرات در ناحیه گردن معمولا با خم شدن به سمت جلو و چرخش گردن و کشش بیش از حد آن بدتر خواهد شد. آرتروز ستون فقرات ناحیه کمر معمولا به صورت درد و سفتی بدن در اوایل صبح که حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد توصیف و معمولا بیش از یک مهره درگیر می ‌شود.

علائم و نشانه‌ های حاصل از دیسک گردن پس از انجام فعالیت جسمانی، انجام دادن حرکات تکراری و نشستن به مدت طولانی بدتر می‌شود. درد کمر می ‌تواند یک مشکل عود کننده باشد.

* دکتر عباس دقاق زاده، متخصص طب فيزيكی و توانبخشی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا