نگرانی آمریکا از سلاح‌های ضد ماهواره‌ای روسیه

به تازگی سازمان فضایی ایالات‌متحده آمریکا در بیانیه‌ای رسمی موضع خود را نسبت به آزمایش شلیک سلاح ضد ماهواره‌ای در فضا از سوی روسیه اعلام کرده و گفت: فرماندهی فضایی آمریكا شواهدی مستدل و محکم در دست دارد كه بر اساس آن مشخص می‌شود مسكو آزمایش سلاح ویژه ضد ماهواره‌ای مبتنی بر عملیات‌های فضایی را در 15 جولای انجام داده است.

این سیستم که از سوی روسیه مورد استفاده قرار گرفته، بر اساس همان روشی است که پیش‌تر و در اوایل سال جاری میلادی موجب مناقشه و افزایش تنش بین روسیه و آمریکا شده بود. در این رویداد، یک شی فضایی مربوط به روسیه در فاصله بسیار نزدیک یک ماهواره آمریکایی قرار گرفته و اقدامات مشکوکی انجام داده بود.

در این بیانیه همچنین اعلام شد که آزمایش هفته گذشته نمونه دیگری از تهدیدهایی است که در مقابل سیستم‌های فضایی ایالات‌متحده و سایر کشورها قرار داشته و این تهدیدها جدی و رو به افزایش است.

مارشال بیلینگزلا (Marshall Billingslea)، عضو ارشد تیم مذاکره كننده سلاح‌های هسته‌ای آمریكا، در توئیتر نوشت: این امر یك موضوع غیرقابل قبول است. این مسئله یک موضوع حیاتی است که هفته آینده در وین مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد.

در نشست وین آمریکا و هم پیمانانش در مورد پیمان موسوم به استارت (START) بحث و مذاکره خواهند کرد. این پیمان مرتبط با موضوع تهدیدهای مرتبط با کلاهک‌های هسته‌ای ایالات‌متحده آمریکا و روسیه، دو ابرقدرت دوران جنگ سرد است.

روز پنجشنبه، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات‌متحده آمریکا در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود اظهار داشت که امیدوار است مسابقه تسلیحاتی پرهزینه با روسیه و چین جلوگیری متوقف شود.

ژنرال جی ریموند (Jay Raymond)، فرمانده نیروهای فضایی آمریكا نیز در این رابطه موضع گیری کرده و گفت: این سیستم که از سوی روسیه مورد استفاده قرار گرفته، بر اساس همان روشی است که پیش‌تر و در اوایل سال جاری میلادی موجب مناقشه و افزایش تنش بین روسیه و آمریکا شده بود. در این رویداد، یک شی فضایی مربوط به روسیه در فاصله بسیار نزدیک یک ماهواره آمریکایی قرار گرفته و اقدامات مشکوکی انجام داده بود.

این فرمانده ارشد ارتش آمریکا همچنین اعلام کرد: ما شواهد زیادی از تلاش‌های مداوم روسیه برای توسعه و آزمایش سیستم‌های مبتنی بر سلاح‌های فضایی و سازگار با دکترین نظامی در اختیار داریم و برای ما مشخص شده کرملین در صدد استفاده از سلاح‌هایی است که ماهواره‌های فضایی ایالات‌متحده و متحدان این کشور را در معرض خطر قرار می‌دهند.

کریستوفر فورد، معاون وزیر کشور آمریكا در حوزه كنترل تسلیحات نیز در این رابطه گفت: «این رویداد، نشان دهنده تلاش مخفیانه روسیه برای توسعه و كنترل تسلیحات فضایی است.»

گفتنی است این تحولات به طور هم‌زمان با اعلام اتحاد فضایی چین و روسیه رخ داده است هرچند این کشورها اعلام کردند اتحاد فوق در زمینه مطالعات علمی در مریخ است اما در مجموع می‌توان از این رخدادها به عنوان شروع یک رقابت عمیق فضایی یاد کرد که در صورت عدم دستیابی به یک توافق چندجانبه می‌تواند تبعات جدی‌تری در پی داشته باشد.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا