تبدیل کشتی دو هزار ساله یونانی به موزه

به گزارش مجله اسمیتسونیان، کشتی دوهزار ساله پریسترا (Peristera) حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح با محموله‌ای از کوزه‌ های باستانی در عمق ۲۸ متری در دریای اژه به گل نشست. این کشتی باستانی حال به بخشی از یک موزه زیردریایی تبدیل شده که از ۳ اوت تا ۲ اکتبر (۱۳ مرداد تا ۱۱ مهر) پذیرای عموم بازدیدکنندگان خواهد بود.

پریسترا در حال جابه‌جایی محموله‌ای از ۴ هزار کوزه سفالی بود که غرق شد. اگرچه این کشتی حدود ۴۰۰ سال پیش از کشتی‌های رومی ساخته شده بود اما حدود ۱۲۶ تن وزن داشت و می‌توانست دو برابر وزن این کشتی‌ کوزه جابه‌جا کند. با وجود آن که بدنه چوبی این کشتی در گذر زمان پوسیده و از میان رفته اما محموله ارزنده آن دست نخورده باقی مانده است.

برای دهه‌ها، دسترسی به این گنجینه ارزشمند برای همه به جز باستان‌ شناسان ممنوع بود. اما دولت یونان سرانجام در سال ۲۰۰۵ میلادی، با اصلاح سیاستی که برای حفاظت از گنجینه‌های زیردریایی این کشور در برابر غارتگران تدوین شده بود، بازدید از چند مورد معدود از این گنجینه‌های باستانی را برای غواصان مجاز کرد. حالا این کشور با امید جذب گردشگر در فصل تابستان بیش از پیش از محدودیت‌های پیشین در این حوزه کاسته و برای بازدید از این گنجینه‌های تاریخی یک موزه ترتیب داده است. 

آن دسته از علاقمندان به بازدید از این موزه که غواصی نمی‌دانند نیز می‌توانند از تور واقعیت مجازی که در وزارت فرهنگ یونان ارائه می‌شود، استفاده کنند.

این موزه زیردریایی پس از پایان تور امسال، تا تابستان ۲۰۲۱ به روی بازدیدکنندگان بسته می‌شود.

با وجود ادامه محدودیت‌های مسافرتی ناشی از شیوع کرونا، کشور یونان از اول ژوئیه (۱۱ تیر ۹۹) مرزهای خود را به روی گردشگران ساکن اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر باز کرد.

منبع: ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا