تاثیر منفی آلودگی هوا بر ساختار درختان

پژوهشگران دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین، در مطالعه‌ای به بررسی تاثیر آلودگی هوا بر ساختار برگ درختان مثمر باغستان‌های سنتی قزوین پرداختند.

این پژوهش یک بررسی ابتدایی بوده تا اطلاعات مقدماتی جهت بررسی تاثیر آلاینده‌ها بر محصولات خوراکی گیاهان مذکور و میزان مجاز انباشتگی آلاینده‌ها در آن‌ها در پژوهش‌های بعدی فراهم شود.

مریم قنادنیا، محمد مهدی ضرابی و نیما حبیبی؛ پژوهشگرانی بودند که در این مطالعه همکاری داشتند. در این تحقیق از برگ درختان گردو و پسته دو منطقه باغ‌های سنتی قزوین (نزدیک به جاده و دورتر از جاده) نمونه‌برداری شد. ۶ نمونه از برگ درختان از مناطق آلوده و شاهد با سه بار تکرار (۷۲ عدد) جمع‌آوری شد. پس از انتقال به آزمایشگاه از هر گروه ۳ عدد به شکل تصادفی انتخاب شدند. نمونه‌ها با استفاده از روش‌های میکروسکوپی مورد بررسی قرار گرفتند و داده‌های به‌دست آمده با نرم‌افزارهای آماری تحلیل شد.

با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از سامانه کیفی هوای کشور، در زمان نمونه‌برداری از برگ گیاهان، «ازن» ماده آلاینده هوا در منطقه بوده است.

یافته‌های این پژوهش نشان داد که آلودگی هوا بر ضخامت کوتیکول تحتانی برگ، قطر سلول‌های پارانشیم اسفنجی و فضای زیر روزنه، ضخامت برگ، کرک برک گردو و مجاری رزین برگ پسته تاثیر منفی دارد.

نتایج این پژوهش نشان داد، آلودگی هوا ضخامت کوتیکول تحتانی رگبرگ اصلی در برگ پسته و گردو را افزایش می‌دهد. ضخامت برگ و طول پارانشیم نردبانی نیز تحت تاثیر آلودگی در برگ گردو افزایش و در برگ پسته کاهش یافت. کاهش قطر مجاری رزین در برگ درختان پسته تحت تاثیر آلودگی قابل توجه بود.

به عقیده پژوهشگران این تحقیق، آلودگی ایجاد شده توسط خودروها به ویژه ازن در هوای گرم، یکی از عوامل مهم در ایجاد تاثیرات منفی بر ساختار برگ درختان گردو و پسته است. با توجه به اینکه بخش رویشی گیاه مثل برگ بر بخش زایشی مثل میوه تاثیر دارد و احتمال انباشته شدن آلاینده‌ها در بخش‌های خوراکی گیاه وجود دارد، بهتر است تحقیقات کامل‌تری در خصوص تاثیر آلاینده‌ها بر گل و میوه درختان مثمر انجام شود.

نتایج این پژوهش به صورت مقاله علمی پژوهشی در فصل‌نامه «سلامت و محیط‌ زیست» دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر شده است.

منبع: ایسنا