ساخت نخستین نمایشگر فوق‌نازک تمام‌رنگی پوست‌مانند

به گزارش ایسنا، محققان با الهام از طبیعت این نمایشگر پوست‌مانند را ارائه داده‌اند.

نمایشگرهای سنتی مانند نمایشگرهای تلفن‌های همراه، نیازمند یک منبع نوری، فیلتر و یک صفحه شیشه‌ای هستند اما حیواناتی مانند ماهی‌های مرکب، هشت‌پاها و آفتاب‌پرست‌ها با نوعی پوست نازک، انعطاف‌پذیر و تغییر رنگ‌دهنده‌ به دنیا می‌آیند که نیاز به منبع نوری ندارد.

تمامی نمایشگرهای ساخته دست بشر مانند نمایشگرهای ال‌سی‌دی و ال‌ای‌دی سخت و شکننده هستند اما هشت‌پاها می‌توانند بر روی پوستشان رنگ ایجاد کرده و پوست آن‌ها کششی و انعطاف‌پذیر است.

دانشمندان می‌توانند با اعمال‌کردن ولتاژ، رنگ صفحه فوق‌نازک و نانوساختار، نمایشگر جدید را تغییر دهند. فناوری مزبور به منبع نوری نیاز ندارد زیرا نور محیط پیرامون خود را منعکس می‌کند.

در این نمایشگر، نوعی لایه بلور مایع بر روی یک نانوسازه متالیک فشرده شده و این نانوسازه، بعضی از طول موج‌های نور را جذب کرده و برخی از آن‌ها را منعکس می‌کند.

رنگ‌های منعکس‌شده را می‌توان با ولتاژ اعمال‌شده به لایه بلور مایع کنترل کرد. تعامل بین مولکول‌های بلور مایع و امواج پلاسمای موجود بر روی سطح متالیک، نقش مهمی را در تولید نمایشگر تمام‌رنگی قابل‌تنظیم مستقل از قطبش ایفا کرد.

این دستاورد فناورانه دارای کاربردهای مهمی در ابزار الکترونیکی موجود مانند تلویزیون‌ها، رایانه‌ها و ابزار تلفن همراه است که نمایشگرهایشان نازک بوده اما در مقایسه با نمایشگر جدید ضخیم هستند.

جزئیات این فناوری در مجله Nature Communications ارائه شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا