به روش سنتی نمی‌توانیم نیازمندی‌های کشاورزی را تامین کنیم

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی پیش از ظهر پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی در سراسر کشور گفت: امروز خوشحالم که در پانزدهمین پنجشنبه، شاهد افتتاح لذت بخش‌ترین طرح های افتتاحی بودیم. برای خود من و برای مردم افتتاح در بخش کشاورزی لذت خاصی دارد. در این بخش مردم احساس می کنند حیات،  زندگی و سلامت آنها در سایه تلاش کشاورزان تامین می‌شود.

رییس جمهوری یادآور شد: برای ما که در سرزمین خشک و نیمه خشک قرار گرفتیم بسیار مهم است که الگوهای کشت و متدد آبیاری از حالت سنتی به صنعتی برگردانیم. با آنچه که در گذشته به عنوان سنت‌ها در میان ما بوده است قادر نخواهیم بود نیازمندی‌های کشاورزی را تامین کنیم.

روحانی ادامه داد: باید از وزارت کشاورزی که از اول دولت یازدهم تاکنون کارهای بزرگی انجام داده است به شکل ویژه تشکر کنم. از مهندس محمود حجتی وزیر سابق کشاورزی و امروز از کاظم خاوازی وزیر فعلی، از همه مدیران و کشاورزان و کسانی که تلاش کردند ایران سرسبز بماند تشکر می‌کنم. 

وی گفت: در استان‌های یزد، هرمزگان و لرستان دیدیم که به وسیله گلخانه، اراضی شیب‌دار و طرح‌های آب و خاک چگونه حرکت خوب و بسیار پرنشاطی در این استان‌ها شروع و آغاز کرده‌اند. 

رییس جمهوری یادآور شد: مردم ایران می دانند آغاز دولت یازدهم در سال ۹۲ محصولات کشاورزی ۹۷ میلیون تن بوده است و امروز محصولات کشاورزی ما حدود ۱۳۰ میلیون تن است این به معنای آن است که امروز ۳۲ درصد محصول بیشتری در اختیار داریم و به مردم عرضه می‌شود. 

روحانی در ادامه با بیان این که کار بزرگی در راندمان آب و شاخص بهره‌وری انجام گرفته است گفت: این که ۹۷ میلیون تن به ۱۳۰میلیون تن افزایش پیدا کرده به معنای اختصاص زمین  زیر کشت بیشتر نیست. عمدتا نحوه کشت و آبیاری را تغییر دادیم که این بسیار مهم است. البته همانطور که استاندار هرمزگان گفت وقتی برای آب آشامیدنی مردم را از سد بی نیاز می‌کنیم و آب سد را برای کشاورزی آزاد می‌کنیم یک تحول بزرگ در کشاورزی استان خواهد بود.

رییس جمهوری افزود: راندمان آب ما در آغاز دولت یازدهم ۳۹ درصد بوده و امروز راندمان آب  ۴۵ درصد است که پیشرفت قابل ملاحظه است. شاخص بهره وری که بسیار مهم است که از یک متر مکعب آب چقدر محصول برداشت می‌کنیم در آغاز دولت یازدهم محصول ما زیر یک کیلو بوده است یعنی از یک متر مکعب آب ۹۲۰ گرم محصول ما بوده و امروز محصول ما ۱۴۵۰ گرم است تقریبا به یک و نیم کیلو نزدیک می‌شویم این به معنای آن است که بدرستی از آب استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: البته برخی محصولات آب زیادی مصرف می‌کند که باید برای آن هم فکر و طراحی کنیم که چه مقدار ضرورت دارد برخی از آنها هم صیفی‌جات است که به کشورهای همسایه صادر می‌کنیم که این محاسبات دیگری می‌خواهد.

صرفه جویی آب از ۸.۶ میلیارد به ۱۴ میلیارد متر مکعب رسیده است

روحانی با تاکید بر این که در حوزه آب کار بزرگی شده است، گفت: در صرفه جویی آب از ۸.۶ میلیارد متر مکعب امروز به ۱۴ میلیارد متر مکعب رسیده است بنابراین حرکت ما در مسیر درست علمی است.

رییس جمهور با بیان این که  یکی از بخش‌های مهم برای ما بخش گلخانه است، گفت: در بخش گلخانه گرما، سرما و فصول مختلف خیلی تاثیر گذار نیست و تقریبا در چهارفصل می‌توانیم با آب کم و حتی این که خاک هم نباشد محصول داشته باشیم. بسیار مهم است که از طریق گلخانه برخی محصولاتی ارزآور ما که اکثرا صادراتی به کشورهای همسایه است تولید کنیم.

روحانی با تاکید بر این که کل کشت گلخانه ما در سال ۹۲، ۸ هزارهکتار بوده است، گفت: امروز این مقدار  به ۱۹ هزار هکتار رسیده است و همانطور که وزیر کشاورزی گفت است برنامه دولت این است که تا پایان این دولت سطح گلخانه ما به ۲۳ هزارهکتار برسد.

وی افزود: در طول عمر ۷ ساله دولت، بیش از ۳۰ سال گذشته گلخانه تولید کرده‌ایم. در سه دهه گذشته گلخانه ۸ هزار هکتار بوده که الان بیش از دو برابر یعنی ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است. کشاورزان، سرمایه‌گذاران، وزارت کشاورزی و فناوری جدید همه دست به دست هم دادند که  امروز به این نقطه بسیار مناسب رسیدیم.

رییس جمهوری ادامه داد: در سالهای گذشته در کانال کشی آب، در زهکشی و در سامانه‌های نوین آبیاری، تجهیز اراضی اقدامات بسیار خوبی انجام دادیم. توانستیم در دولت یازدهم حدود ۳۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را با آبیاری مدرن تجهیز کنیم. در خوزستان و ایلام ۴۶ هزار هکتار و در سیستان و بلوچستان هم بخشی از آن افتتاح شده و بخش دیگری هم در ماه‌های آینده افتتاح خواهد شد.

وی یاد اور شد: حدود ۱۸ هزار هکتار در مناطق گرمسیری داریم که امسال افتتاح خواهد شد. فاز دومی را برای خوزستان و ایلام را طراحی کردیم که حدود ۵۰ هزار هکتار است و در این دولت دنبال می‌کنیم. 

اگر طرح زهکشی نبود خسارات سیل گلستان چند برابر می‌شد

روحانی اضافه کرد: در استان گلستان طرح زهکشی ۸۰ هزار هکتار است که بخش بزرگی از آن اجرا شده و بخشی دیگر آن هم باید اجرا شود. مردم می‌دانند اگر طرح زهکشی در گلستان نبود، خسارت سیل چند برابر بود.

رییس جمهوری در ادامه گفت: تمام طرح‌هایی که دولت یازدهم برای زهکشی انجام داده است، تبدیل به کانال آب شد و سیلاب را به دریا منتقل کرد و همین باعث شد که تا حد زیادی شهرهای گلستان کمتر خسارت دیدند. این کانالهایی است که در روز سیل و گرفتاری هم به کانال آب تبدیل می‌شود که آب را از سطح به سمت دریا منتقل می‌کند و موجب نجات کشور می‌شود.

روحانی افزود: امروز پنج طرح عمده و مهم آب و خاک را افتتاح کردیم که البته عملیات اجرایی طرح‌های زیادی هم شروع می‌شود که تا پایان این دولت یا در دولت بعدی به افتتاح می‌رسد.

رییس جمهوری اظهار داشت: امروز در بخش کشاورزی آن هم در یک روز در سراسر کشور که البته میناب، مهریز و خرم‌آباد هم بود ۶۰۴ پروژه به ارزش ۱۳۶۷ میلیارد تومان افتتاح کردیم اما برخی از این طرح‌ها در جاهای دیگر هم افتتاح شد.

روحانی گفت: ما امروز ۸۰۹ طرح گلخانه‌ای را افتتاح کردیم که این طرح‌ها حدود ۴۷۲ هکتار  است. همین طرحی‌هایی که امروز در بخش گلخانه افتتاح کردیم موجب تولید ۱۲۷ هزار تن سبزیجات و صیفی، ۲۵۰ تن میوه و ۲۹ میلیون شاخه گل بریده می‌شود.

رییس دولت دوازدهم با اشاره به افتتاح باغات شیبدار، گفت: ۶۱ هزار هکتار باغات شیبدار برای ما خیلی مهم است چرا که بیشتر به‌شکل دیم هستند. باید از کشت دیم بیشتر استفاده کنیم. باید گیاه سازگار با دیم را چه دارویی، چه درخت میوه و چه زراعت چوب تا می توانیم انجام بدهیم.

روحانی افزود: یکی از موضوعاتی که در شروع به کار آقای خاوازی تاکید کردم طراحی مناسب‌تر برای استفاده از دیم است. یک بخش از دیم اراضی شیب‌دار است که در بعضی مناطق شیب دار ما وضع بارندگی بسیار مناسبی دارد که گاهی ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلی متر بارندگی داریم. بسیاری از درخت‌های میوه ما با بارندگی ۴۰۰ میلی متر به بالا می‌تواند سازگار باشد. یعنی تمام اراضی شیبدار که سرمای شدید نباشد اگر ۴۰۰ میلیمتر بارندگی داشته باشد می‌توانیم درخت زیتون بکاریم و نیاز ما به روغن و محصولات آن را تامین کند.

وی ادامه داد: محصولاتی مانند بادام، گردو و سایر محصولات می تواند در اراضی شیبدار و برخی با آب بسیار کم و بعضی و به شکل دیم کامل می‌تواند محصولات کافی در اختیار ما قرار دهد.

رییس جمهوری تاکید کرد: امروز ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی شیبدار و اراضی دیم را برای درختکاری و محصولاتی چون گیاهان دارویی افتتاح کردیم.

به دلیل شرایط اقلیمی شیوه آبیاری باید نوین شود

روحانی گفت: به وزارت جهاد کشاورزی تاکید کردم تا پایان دولت باید الگوی کشت مد نظر آنها باشد. در برخی موارد باید نوع کشت را عوض کنیم. به دلیل شرایط اقلیمی شیوه آبیاری باید نوین شود.

رییس جمهوری افزود: در بعضی از موارد باید از کشت فراسرزمینی استفاده کنیم زمینی را  در کشورهای دیگر یا همسایه در اختیار بگیریم و کشاورزی کرده و محصول آن را وارد کشور کنیم. البته در دولت یازدهم و دوازدهم در چند کشور این اقدام را انجام دادیم و باز هم باید ادامه دهیم.

تاکید بر بهره‌وری درست از آب و خاک

روحانی ادامه داد: در کنار بهره‌وری درست از آب باید بهره وری درست از خاک داشته باشیم. استفاده از خاک و تنوع محصول که در خاک استفاده می شود بسیار مهم است، کودی و بذری که از آن استفاده می‌شود همه مهم است.

رییس جمهوری در ادامه با اشاره به این که در شرایط کرونا قرار گرفته‌ایم گفت: بسیاری از کشورها از ترسشان محصولات کشاورزی خود را انبار می‌کنند و نمی‌فروشند بنابراین امروز محصولات کشاورزی بسیار مهم است.

روحانی افزود: خوشبختانه در محصولات استراتژیک مثل گندم امسال هم خودکفا خواهیم بود و امیدواریم در محصولات دیگر هم امسال تلاش بیشتری انجام دهیم و همانطور که تاکنون کشاورزان توانستند ایران را سرسبز کنند و نیازمندی‌های ملت را حداکثر تامین کنند شاهد آن باشیم امسال و سال آینده با محصولات بیشتر کشاورزی و استفاده بهتر از آب و خاک شاهد تحول مثبت دیگری در محصولات کشاورزی باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا