چرا احتمال ماسک زدن مردان از زنان کمتر است؟

بنابر آمار و ارقام دانشگاه جان هاپکینز، تا روز نهم ژوئیه بیش از ۱۲ میلیون نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و مرگ‌و‌میر ناشی از این بیماری بالغ بر ۵۵۰ هزار نفر بوده است.

در بیشتر کشورهایی که داده‌هایشان در دسترس است، نرخ مرگ و میر در میان مردان به شکل قابل ملاحظه‌ای بالاتر است.

با این حال، مطالعات و نظرسنجی‌ها نشان داده‌اند مردان بیشتر از زنان از پوشیدن ماسک و تجهیزات حفاظت شخصی امتناع می‌کنند. رویکردی مشابه با آنچه در همه‌گیری‌های قبلی هم دیده شده است.

به منظور جلوگیری از گسترش بیماری کووید-۱۹، مقامات بهداشتی در بیشتر نقاط دنیا استفاده از ماسک‌های صورت را توصیه کرده‌اند.

طی ماه‌های گذشته و با کشف یافته‌های علمی بیشتر در رابطه با این بیماری همه‌گیر، توصیه‌های بهداشتی هم تغییر کرده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت از استفاده از ماسک به عنوان "بخشی از استراتژی گسترده سرکوب انتقال بیماری" حمایت می‌کند و با این که شواهد چندانی در رابطه با تاثیر استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای غیرپزشکی وجود ندارد، این سازمان مردم را ترغیب می‌کند در صورتی که رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ممکن نباشد، از این نوع ماسک‌‌ها استفاده کنند.

بعضی کشورها و شهرها هم استفاده از این نوع ماسک‌ها را تبلیغ می‌کنند و حتی در برخی مناطق دنیا پوشیدن ماسک در مکان‌های بسته یا شلوغ مثل وسایل نقلیه عمومی یا میخانه‌ها و فروشگاه‌ها اجباری شده است.

غرور و تعصب

با این تفاسیر اگر ماسک‌ها به مبارزه علیه ویروس کرونا کمک می‌کنند، چرا مردها کمتر حاضر به استفاده از آن هستند؟

یکی از تازه‌ترین تحلیل‌ها در رابطه با رفتار مردان – که تبلیغات گسترده‌ای هم در موردش صورت گرفته- توسط والریو کاپرارو، استاد اقتصاد دانشگاه میدلسکس و یک ریاضی‌دان کانادایی به نام هلن بارسلو از موسسه تحقیقات علمی ریاضی در دانشگاه برکلی انجام شده است.

این پژوهشگران بعد از نظرسنجی از حدود ۲۵۰۰ نفر از ساکنان آمریکا متوجه شدند موضوع فقط این نیست که مردها در مقایسه با زن‌ها تمایل کمتری به پوشیدن ماسک دارند. آن‌ها علاوه بر این زدن ماسک را کاری "خجالت‌آور، ناخوشایند و نشانه ضعف" می‌دانند.

کاپرارو می‌گوید: "این مساله به ویژه در بخش‌هایی که پوشیدن ماسک اجباری نیست به چشم می‌خورد."

در این مطالعه، نظر شرکت‌کنندگان در رابطه با پوشیدن ماسک هنگام فعالیت‌های اجتماعی یا معاشرت با خانواده‌های دیگر پرسیده شده بود.

این نظرسنجی نشان داد احتمال این که زنان در خارج از خانه ماسک به صورت خود بزنند، نزدیک دو برابر مردان است.

کاپرارو می‌گوید: "مردها تمایل کمتری به پوشاندن صورت خود دارند و یکی از دلایل اصلی‌اش این است که در مقایسه با زنان عده بیشتری از آن‌ها تصور می‌کنند این بیماری رویشان تاثیر چندانی نخواهد داشت. این مسأ‌له‌ای بسیار تناقض‌آمیز است چون طبق آمارهای رسمی ویروس کرونا در مقایسه با زنان تاثیرات جدی‌تری روی مردان دارد."

مطالعات دیگر نشان‌ داده‌‌اند مردها از توصیه‌ به شست‌و‌شوی دست‌ها که یکی از اقدامات بهداشتی اساسی در جلوگیری از شیوع بیماری به حساب می‌آید هم کمتر تبعیت می‌کنند. یک نظرسنجی تازه نشان داده تنها ۵۲ درصد از مردان به طور مرتب دستان خود را می‌شویند و این در حالی است که ۶۵ درصد از زنان از این توصیه پیروی می‌کنند.

آیا اعتماد به نفس مردان بیش از حد بالاست؟

کشفیات مربوط به شکاف جنسیتی در رابطه با پوشیدن ماسک باعث تعجب کریستینا گراورت، متخصص علوم رفتاری در دانشگاه کوپنهاگ نشده است.

او می‌گوید مطالعات دانشگاهی زیادی انجام شده که نشان می‌دهند زنان و مردان در مواجهه با خطر رویکردهای متفاوتی دارند.

آیا مردان واقعا بی‌احتیاط هستند؟

در کنار مطالعات علمی که کریستینا گراورت به آن‌ها اشاره کرده، شواهد زیادی در زندگی واقعی وجود دارد که بر برداشت او نسبت به تفاوت رفتار میان مردان و زنان در مواجهه با خطر،‌ مهر تایید می‌زنند.

شرکت‌های ارائه‌دهنده بیمه خودرو از دیرباز حق بیمه کمتری از زنان گرفته‌اند چون در سراسر جهان این مردان هستند که در پس بیشتر تصادف جاده‌ای قرار دارند. البته این را هم باید در نظر گرفت که در دنیا تعداد رانندگان مرد از رانندگان زن بیشتر است.

یک نمونه جالب دیگر جایزه بدنام داروین است که به احمقانه‌ترین مرگ‌ها داده می‌شود،‌ مرگ‌هایی که قابل پیش‌گیری هستند. داده‌های مربوط به سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۴ نشان می‌دهد ۹۰ درصد "برندگان" این جایزه مردان بوده‌اند.

کریستینا گراورت اما معتقد است کمپین‌های آگاهی‌رسانی که مردان را هدف قرار می‌دهند، تاثیر‌گذارتر خواهند بود.

او می‌گوید: "اگر مشکل اعتماد به نفس بیش‌ از حد است، این کار می‌تواند مردان را نسبت به آمار و ارقام آگاه کند و نشان دهد آن‌ها بیشتر از زنان از کووید-۱۹ رنج می‌برند. اگر این نکته که مردان حس فداکاری کمتری دارند و خودخواه‌تر هستند را جدی بگیریم، باید بیشتر روی مراقبت از خود تاکید کنیم تا حفاظت از دیگران."

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا