نمایشگاه هنر نوین سوخته‌نگاری برگزار شد

هنر نوین سوخته نگاری، تکامل یافته هنری کهن است که در سیر زمان به جایگاه واقعی و شایسته خود رسیده است؛ یافته‌های دوران ایران باستان نشان می‌دهد که در حدود 4 هزار سال پیش روی استخوان پای یک عقاب، نگاره و نقوشی حک شده که به نظر می‌رسد با فلزی داغ روی آن ایجاد شده است؛ طبیعتاً این هنر روی چوب نیز به کار می‌رفته است اما اکنون اثری در دسترس نیست.

در حدود 500 سال پیش شیوه‌ای دیگر که با آتش مستقیم بوده نیز انجام شده است که با دمیدن در چراغ‌های پیه سوز و  با حرارت آتش  روی چوب نقش ایجاد می‌کردند به این صورت که ابتدا نقشی فلزی به شکل مشبک روی چوب می‌گذاشتند و قسمت‌های خالی آن، نقش سوخته به خود می‌گرفته است .

استاد مرتضی نداف درباره شیوه انجام هنر سوخته نگاری در دوران معاصر می‌گوید: در دوران معاصر با همان شیوه قدیم یعنی با داغ کردن فلز روی چوب به خصوص روی سازها حک می‌کردند که به آن «داغی» می‌گفتند؛ همین مهرهایی که روی سازها وجود دارد از همان دوره به جا مانده است؛ پس از عصر صنعتی و ساخت دستگاه هویه برقی، هنر سوخته نگاری با کمک این دستگاه انجام شد؛ سبک نوین هنر سوخته نگاری در دنیا تازگی دارد و در اروپا و امریکا از این هنر اصیل ایرانی استفاده می‌کنند.

پارک ملی علوم و فناوری های نرم وصنایع فرهنگی، در راستای  رونق چرخه عرضه و تقاضای اقتصاد صنایع فرهنگی، اقدام به برگزاری نمایشگاه های مختلف در جهت معرفی و فروش آثار هنری نموده است.  

از هنرمندان علاقمند جهت شرکت در این نمایشگاه ها دعوت می شود. برای هماهنگی با شماره‌های 44238171 داخلی 616  تماس حاصل فرمایید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا