واکسن آکسفورد سیستم ایمنی بدن را مقاوم می کند

واکسن دانشگاه آکسفورد که اخیراً نام آن از ChAdOx1 nCoV-19 به AZD1222 تغییر یافت، با سرعتی قابل توجه توسعه پیدا کرد و فاز اول و دوم کارآزمایی بالینی آن سه ماه قبل آغاز شد. نتایج آزمایش این واکسن از ایمنی و مصون کردن ۱۰۰۰ شرکت کننده تصادفی در برابر ویروس کرونا خبر می‌دهد.

نتایج آزمایش نشان می‌دهد که تزریق واکسن AZD1222 به غیر از درد، تب و خستگی عوارض جانبی خطرناکی نداشته و تمام عوارض جانبی نیز پس از ۴۸ ساعت از بین رفتند. تزریق این واکسن سبب تولید پادتن قوی و واکنش سلول‌های T در همه شرکت کنندگان شد.

پادتن‌های خنثی کننده (NAb) یک ماه پس از تزریق یک دوز از واکسن، در بدن ۹۱ درصد از شرکت کنندگان شناسایی شد و تزریق دوباره آن یک ماه پس از تزریق اولیه، پادتن‌های قوی تری را در بدن تعداد کمی از آن‌ها ایجاد کرد.

واکنش سلول‌های T دو هفته پس از تزریق یک دوز از واکسن به اوج رسید و پس از دو ماه سطح این سلول‌ها کاهش یافت. در حال حاضر معلوم نیست واکسن یاد شده تا چه مدتی فرد را در برابر ویروس کرونا مصون می‌کند. «Andrew Pollard» محقق اصلی توسعه این واکسن از دانشگاه آکسفورد می‌گوید:

«سیستم ایمنی به دو روش عوامل بیماری زا را پیدا کرده و از بین می‌برد: پادتن و واکنش سلول‌های T. قرار است این واکسن هر دو کار را انجام دهد و به ویروس‌هایی که در بدن در حال گردش هستند و همچنین سلول‌های آلوده حمله کند. امیدواریم دستگاه ایمنی ویروس را به خاطر بسپارد تا واکسن ما از مردم به مدت طولانی محافظت کند.»

دانشگاه آکسفورد در همکاری با شرکت داروسازی AstraZeneca به دنبال گسترش آزمایش واکسن AZD1222 و مقدمه چینی برای تولید آن است. فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن با حضور ده‌ها هزار نفر از مردم بریتانیا، برزیل و آفریقای جنوبی در حال انجام شدن است. محققان امیدوارند با انجام آزمایشات بیشتر از میزان اثربخشی این واکسن در جمعیت‌های بزرگتر آگاه شوند.

لازم به ذکر است که فاز سوم کارآزمایی بالینی معمولاً زمان بر است، چون محققان باید افرادی که ریسک بالایی در مبتلا شدن به بیماری کووید-۱۹ را دارند، پیدا کرده و پس از تزریق واکسن تا ماه‌ها آن‌ها را تحت نظر و مراقبت بگیرند. آزمایش واکسن کرونا با بیمار کردن آگاهانه افراد، کارآزمایی چالشی نام داشته و محققان در مورد استفاده از این روش بحث برانگیز برای ساخت سریع تر واکسن نظرات متفاوتی دارند.

گروهی از محققان دانشگاه آکسفورد به دنبال انجام کارآزمایی چالشی در کنار فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن AZD1222 هستند. آن طور که گاردین گزارش می‌کند، کارآزمایی چالشی این واکسن از اواخر سال جاری میلادی آغاز خواهد شد.

منبع:دیجیاتو