حسگری که حرکات بدن را رصد می‌کند

یک گروه تحقیقاتی موفق به ساخت حسگری شدند که قادر به ثبت حرکات بدن انسان از فاصله دور است. این حسگر که حاوی لایه‌ای بسیار نازک است، دور دست پیچیده شده و با حرکات ۵ انگشت، به‌صورت زنده قادر است تا حرکات اصلی را همانند یک آیینه شبیه‌سازی کند.

این فناوری به یک شبکه نرونی یادگیری عمیق مجهز است که با استفاده از یادگیری سریع وضعیت، می‌تواند عملکرد پایداری داشته باشد.

رویکردهای متعارف و رایج نیازمند شبکه‌ای از حسگرها هستند تا بتواند تمام سطح منحنی محل مورد نظر را پوشش دهند. برخلاف روش ساخت مبتنی بر ویفر، این فناوری از روش ساخت لیزری بهره‌ می‌برد که موجب پارادایم حسگری جدیدی برای رهگیری حرکات می‌شود.

این تیم تحقیقاتی به سرپرستی سونگیو جو از دانشکده محاسبات، با همکاری سونگوان کو از دانشگاه ملی سئول، از فیلم‌های حاوی نانوذرات فلزی برای طراحی این سیستم استفاده کردند. در این فناوری حرکت انگشتان دست موجب سیگنال‌هایی می‌شود که این سیگنال‌ها با ایجاد ترک روی فیلم حاوی نانوذرات ایجاد می‌شود که برای این کار از فناوری لیزر استفاده شده‌است. این حسگر به مچ دست کاربر متصل شده تا بتواند حرکات انگشتان دست را رصد کند.

ایده این پروژه از آنجایی نشات گرفت که دانشمندان دریافتند رصد دقیق یک منطقه برای ثبت حرکات، خیلی بهتر از استفاده از حسگرهای تثبیت شده روی هر بخش از عضله یا مفصل است.

برای انجام این کار، باید سیگنال‌ها با دقت بالایی از نواحی مختلف جمع‌آوری می‌شد، سپس این اطلاعات با هم ترکیب می‌شدند. محققان برای سهولت کار از یک حسگر استفاده کردند تا بتوانند حرکات پیچیده دست را رصد کنند.

سیستم یادگیری سریع وضعیت داده‌های جمع‌آوری شده را به مدل داده و این مدل تلاش می‌کند که به‌صورت خودکار مطالب را یاد بگیرد و به‌صورت زنده تصویر آیینه‌ای از حرکات را شبیه‌سازی کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا