این عینک دنیای کوررنگ‌ها را رنگی می‌کند

محققان دانشگاه کالیفرنیا بررسی‌هایی روی مشکل کوررنگی انجام دادند و تلاش کردند این مشکل را به گونه‌ای حل کنند. آن‌ها عینکی با لنزهای EnChroma ساختند که مجهز به فیلتر ویژه‌ای هستند. این فیلترها می‌توانند جدایی بین طول‌موج رنگ‌ها را افزایش دهند تا از این طریق عارضه کوررنگی را درمان کنند.

نقص بینایی رنگ یا کوررنگی یک وضعیت نسبتاً متداول است که حدود 1 در 12 مرد و 1 در 200 زن دیده می‌شود. افرادی که قادر به تفکیک سایه‌های مختلف قرمز، زرد و سبز نیستند به نقص بینایی رنگ یا عارضه کوررنگی دچار هستند.

نقص بینایی رنگ یا کوررنگی یک وضعیت نسبتاً متداول است که حدود 1 در 12 مرد و 1 در 200 زن دیده می‌شود. افرادی که قادر به تفکیک سایه‌های مختلف قرمز، زرد و سبز نیستند به نقص بینایی رنگ یا عارضه کوررنگی دچار هستند.

نابینایی رنگ قرمز یک بیماری ژنتیکی است که ژن‌ها روی کروموزوم X تحت تأثیر گذاشته و گیرنده‌های نوری چشم را کدگذاری می‌کنند. به‌طور خاص، این گیرنده‌های متوسط ​​و طولانی تحت تأثیر قرار می‌گیرند، به این معنی که رنگ‌های سمت چپ طیف نور مرئی، با طول‌موج‌های طولانی‌تر، به راحتی از یکدیگر متمایز نیستند.

لنزهای EnChroma عینک‌هایی هستند که باعث بهبود کوررنگی در افرادی با این عارضه می‌شوند. این لنزها کمک می‌کنند تا نور گیرنده در چشم بتواند رنگ‌های مختلفی را با وضوح و شفافیت بیشتر انتخاب کند.

جان اس ورنر (John S. Werner)، استاد چشم‌پزشکی دانشگاه کالیفرنیا دیویس هلت (California Davis Health) در توضیحات خود نسبت به این لنزها گفت: «استفاده گسترده از این عینک‌ها باعث افزایش پاسخ کروماتیک می‌شود. ما دریافتیم که استفاده پایدار در طول دو هفته نه تنها منجر به افزایش پاسخ کنتراست کروماتیک می‌شود، بلکه مهم‌تر از آن، این آزمایش‌ها وقتی بدون فیلترها انجام‌شده و ادامه می‌یابند، از این طریق یک واکنش بصری تطبیقی ​​را نشان می‌دهند.»

الكس زبیلوت (Alex Zbylut)، یكی از داوطلبان آزمایش لنز EnChroma در مورد این تحقیقات و عینک حاصل از آن می‌گوید: «این عینک‌ها به افرادی مانند من که مشکل کوررنگی را دارند کمک می‌کند تا تفاوت رنگ‌ها را بهتر تشخیص دهیم. وقتی این عینک را در بیرون و در فضای باز استفاده می‌کنم همه رنگ‌ها اشباع‌شده و واضح هستند. وقتی به درخت‌ها نگاه می‌کنم به وضوح می‌بینم که رنگ سبز درختان با دیگر رنگ‌های سبز متفاوت بوده و قابل‌تشخیص است. تا پیش از این من نمی‌دانستم که جهان تا این حد رنگی است. اقلیت مردم با مشکل کوررنگی مواجه هستند، به این دلیل که رنگ‌ها را ملایم‌تر از حد معمول می‌بینند و در تشخیص رنگ‌های خاص مشکل دارند.»

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله زیست‌شناسی معاصر (Current Biology) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا