شهر گمشده اژدها کشف شد

باستان شناسان در پی انجام حفاری در بخش‌های مرکزی مغولستان در امتداد رودخانه اورخون (Orkhon) موفق به کشف بقایای باستانی شهر تاریخی موسوم به شهر اژدها یا لووت / لونچنگ (Luut/Luncheng)، پایتخت دودمان ژینونگنو / خونو Xiongnu / Khunnu شده اند.

یافته‌های باستان شناسان نشان می‌دهد كه این شهر دارای یك دیوار دفاعی دو جداره و یک مخزن دست ساز ساخته شده برای مدیریت آب یا ذخیره آن است. در این کاوش‌ها بقایای سازه‌ای به دست آمده که با یک کتیبه باستانی کانجی (kanji inscription) تزئین شده است که در آن عبارت پسر بهشت نگاشته شده که مدرک مستندی است که نشان می‌دهد این منطقه همان شهر اژدهای لونچنگ است.

ژیونگنو یک اتحادیه قبیله ای بود که از قرن 3 قبل از میلاد تا اواخر قرن اول قبل از میلاد در استپ‌های شرقی اوراسیا ساکن بودند. حاکمان این اتحادیه با لقب چان یو Chanyu شناخته می شدند که روابط آن‌ها با سلسله‌های مجاور چینی در جنوب شرقی پیچیده بوده و این دو گروه همسایه، به طور مکرر با یکدیگر درگیر شده و در عین حال در طول تاریخ شاهد وجود روابط احترام آمیز، تجارت و معاهدات ازدواج بین چین و این منطقه در مغولستان هستیم.

کاوش‌های باستان‌شناسی در این منطقه توسط دانشگاه ایالتی اولانباتور در منطقه اولزییت در استان آرکانگیای در حال انجام است که در این مطالعات برای نخستین بار بقایای شهر باستانی اژدها کشف شده است. پیشینه این حفاری به سال 2017 بازمی گردد و از آن زمان تا کنون باستان شناسان به طور متمرکز در حال بررسی و مطالعه این منطقه هستند.

ایدرخانگای تومور اوچر (Iderkhangai Tumur-Ochir)، سرپرست این تیم باستان‌شناسی در رابطه با کشفیات خود گفت: بر اساس اطلاعات موجود در منابع باستانی، اعتقاد بر این است که این شهر در کوه‌های کانگای مغولستان بنا شده بود.

یافته‌های باستان شناسان نشان می‌دهد كه این شهر دارای یك دیوار دفاعی دو جداره و یک مخزن دست ساز ساخته شده برای مدیریت آب یا ذخیره آن است. در این کاوش‌ها بقایای سازه‌ای به دست آمده که با یک کتیبه باستانی کانجی (kanji inscription) تزئین شده است که در آن عبارت پسر بهشت ذکر شده که مدرک مستندی است که نشان می‌دهد این منطقه همان شهر اژدهای لونچنگ است.

کشف این شهر باستانی می‌تواند بخش‌هایی ناشناخته و کمتر کشف شده را از امپراتوری چین باستان و جاده ابریشم در اختیار محققان قرار دهد.

به گزارش سیناپرس، این شهر باستانی از نظر ارتباط تاریخی با ایران نیز می‌تواند دارای اهمیت باشد زیرا در زمان سلسله‌های ساسانی و اشکانی، ارتباطات مستحکمی بین ایران و سرزمین‌های چین و مغولستان وجود داشت.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا