امواج مغزی قهرمان فرمول ای جهان اندازه گیری شد

این مطالعه با هدف کمک به توسعه بهتر فناوری خودروهای خودران با کمک هوش مصنوعی(artificially intelligent self-driving car technology) انجام شده است.

محققان کالج سلطنتی لندن برای اولین بار امواج مغزی یک قهرمان فرمول ای را اندازه گیری کردند. فرمول ای(Formula E) یک کلاس مسابقه اتومبیل‌رانی است که در آن تنها از اتومبیل‌های کاملاً الکتریکی استفاده و توسط فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی(FIA) سازماندهی می‌شود.

آنها طی این مطالعه به بررسی مغز "لوکاس دی گراسی"(Lucas di Grassi) پرداختند تا دریابند که چگونه مغز و بدن وی به بسیاری از مسائل حین شروع مسابقه پاسخ می‌دهد.

طی مطالعه آنها دی گراسی را حین شروع یک مسابقه و در طول آن مورد بررسی قرار دادند. طی این آزمایش وی مجهز به کلاه ایمنی الکتروانسفالوگرام(EEG) بی‌سیم بود که امواج مغزی وی را ردیابی می‌کرد. علاوه بر این محققان یک جفت عینک ردیابی چشم و دستگاه واحدهای اندازه گیری لختی(imu) روی دست و پایش وی قرار داده بودند. واحدهای اندازه گیری لختی دستگاه‌هایی هستند که قدرت بدن، سرعت زاویه‌ای و جهت گیری آنها را اندازه گیری می‌کردند.

خودرویی که دی گراسی سوار آن بود "آئودی R۱۰ "بود. در ادامه خودروی وی نیز به چند دوربین و جی چی اس مجهز شد. این مطالعه در منطقه دونسفولد اردروم شهر "ساری" انگلیس و مسیر مسابقه تخت گاز که به طور خاص برای آزمایش واکنش رانندگان طراحی شده است، انجام شد. این مطالعه با هدف درک بهتر چگونگی بهبود عملکرد رانندگان و کمک به توسعه فناوری بهتر اتومبیل خودران با کمک هوش مصنوعی انجام شد.

نتایج نشان داد که دی گراسی هنگام رانندگی در مسیرهای پرپیچ و خم شیب دار، روی افق/ خط افق (horizon) تمرکز می‌کند. با این حال در مسیرهای مستقیم، او به مرکز جاده توجه داشت. در امواج مغزی آلفا، بتا و دلتا نیز تغییراتی مشاهده شد. هنگام مقابله با مسیرهای پر پیچ و خم، امواج آلفا و بتا مغز افزایش می‌یافت در حالی که امواج دلتا کاهش می‌یافت. این امر غیرمعمول نیست زیرا امواج مغزی آلفا با افزایش خلاقیت و مهارت‌های حل مسئله در ارتباط هستند، در حالی که امواج دلتا با توجه مرتبط هستند.

دکتر "آلدو فیسال"(Aldo Faisal) نویسنده اصلی این مطالعه از دانشکده مهندسی زیستی و رایانه کالج سلطنتی لندن گفت: نتایج ما حاکی از ارتباط بین امواج مغزی، حرکات بدن و حرکت چشم است که می‌تواند بر نحوه تعامل مغز و بدن در هنگام رانندگی تأثیر بگذارد. این تحقیق به ما امکان سنجش مغز این فرد در دنیای واقعی در شرایط سخت را داد.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Scientific Reports" منتشر شده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا