اطلاعات شما در معرض خطر است

اپلیکیشن‌هایی با اهداف خاص می‌تواند توسط هکرها طراحی شود و در شبکه‌های اجتماعی با نام‌های تحریک‌آمیز و اغواکننده به اشتراک گذاشته شود که حاوی یک بدافزار باشند و با باز کردن آنها امکان افشای اطلاعات شما وجود دارد. همچنین ارسال یک ایمیل آلوده یا جعلی بسیار ساده و بدون دردسر است و یک مهاجم به‌سادگی می‌تواند اقدام به ارسال یک ایمیل آلوده کند.

نرم‌افزارهایی وجود دارند که قابلیت دسترسی به نرم‌افزار و سخت‌افزار گوشی مثل صندوق پیامک، دفترچه تلفن، دوربین و امکان ذخیره صدا را به هکر می‌دهند، به همین دلیل همان‌طور که پلیس فتا هشدار می‌دهد، کاربران فضای‌مجازی باید در حفظ و نگهداری اطلاعات خود کوشا بوده و از نصب اپلیکشن‌های نامعتبر خودداری کنند. همه کاربران فضای مجازی باید نرم‌افزارهای امنیتی مانند آنتی ویروس و فایروال به روز شده را در دستگاه متصل به اینترنت خود استفاده کنند.

با دسترسی هکرها به محتوای پیامک‌های فرد قربانی این امر نیز متصور است که شبکه اجتماعی یا ایمیل قربانی نیز مورد سوءاستفاده واقع شود و هکر می‌تواند با تغییر شماره تماس یا ایمیل پشتیبانی، اکانت شبکه اجتماعی قربانی را به طور کامل از دسترس وی خارج کند.

مجرمان سایبری برای گرفتن قربانی غالبا از راه انتشار تبلیغات و آگهی‌های جعلی با محتوای اغواکننده و موضوعات تامل‌برانگیز و به‌روز جامعه در شبکه‌های اجتماعی مختلف و فضای مجازی سعی در تشویق کاربران به نصب نرم‌افزارهای جاسوسی خود می‌کنند؛ برای مثال آگهی نرم‌افزار افزایش تعداد اعضای کانال یا گروه یکی از موضوعاتی است که بعضی کاربران فضای مجازی اعتماد کرده و به دام مجرمان سایبری گرفتار می‌شوند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی به هیچ ‌وجه نباید از منابع نامعتبر و نامطمئن اقدام به دانلود، نصب و اجرای نرم‌افزار کنند و لازم است درصورت بروز مشکل و مواجهه با جرائم رایانه‌ای، با مراجعه به پلیس فتا از مشاوره‌ها و راهنمایی‌کارشناسان جهت رفع مشکلات احتمالی استفاده کنند. البته نصب برنامه‌های نامعتبر و نرم‌افزارهای مخرب از فروشگاه‌هایی مانند گوگل‌پلی هم امکان‌پذیر است.

همان‌طور که پیش از این، جعل نرم‌افزارهای امنیتی در ‌گوگل‌پلی توسط نویسندگان بدافزار، منجر شده بود کاربران اطلاعات خود را به این برنامه‌های مخرب بدهند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا