افزایش استفاده از انرژی های تجدیدپذیر با عملیاتی کردن قوانین موجود

بحث استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و جایگزینی آن با سوخت های فسیلی، نیاز حال و آینده ساکنان این کره خاکی است. چراکه این انرژی ها بر خلاف سوخت های فسیلی، پایان ناپذیرند و علاوه بر آن، به عنوان انرژی های پاک، باعث آلودگی محیط زیست نمی شوند. از همین رو سال های سال است که استفاده از این انرژی ها در بسیاری از کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته است. اما متاسفانه کشور ما با وجود پتانسیل بسیار بالایی که برای استفاده از انواع انرژی های تجدیدپذیر دارد، هنوز در این راستا گام های موثری برنداشته است.

ابراهیم کارخانه ای؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس، گفت: هر کشوری سعی می کند تنوع انرژی داشته باشد. انرژی های تجدیدپذیر یک منبع لایزالی از انرژی هستند و اگر کشوری بتواند به این انرژی ها با صرفه و صلاح اقتصادی دست پیدا کند، یقینا نقش خیلی مهمی در تامین انرژی آن کشور ایفا خواهد کرد. ولی متاسفانه در کشور ما سهم انرژی های نو از کل مصرف انرژی کشور شاید کمتر از حدود یک درصد باشد و این موضوع نیازمند پیگیری های جدی است.

وی افزود: در رابطه با انرژی های خورشیدی، کارهایی در کشور صورت گرفته ولی به گونه ای نیست که جنبه صنعتی پیدا کرده باشد. البته تهیه پیل های ولتائیک بسیار هزینه بر است که این مساله باعث شده استفاده از این انرژی کمتر مورد توجه قرار بگیرد. اگر ما بتوانیم این پیل ها را در داخل کشور با هزینه مناسب تولید کنیم، استفاده از این انرژی در کشور گسترش بیشتری خواهد یافت. در زمینه انرژی بادی هم اقداماتی صورت گرفته است. الان توربین های بادی که در دسترس هستند حدود 700 کیلووات برق تولید می کنند. اقداماتی در دست انجام است که این توربین ها بتوانند بالای مگاوات برق تولید کنند. ولی به هرحال در این زمینه هم اقدامات موثری انجام نگرفته است در حالی که برخی کشورهای دنیا درصد قابل توجهی از برقشان را از طریق انرژی های تجدیدپذیر تامین می کنند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر وجود قوانین کافی برای استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در کشور، تصریح کرد: در زمینه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر قوانین زیادی داریم حتی طرحی هم آماده شد که دستگاه های دولتی و اماکن عمومی با همکاری وزارت نیرو، انرژی خود را از طریق انرژی های تجدیدپذیر و در راس آن انرژی خورشیدی تامین کنند. اما متاسفانه این طرح که در کمیسیون مطرح شد، عملا مسکوت باقی ماند چون صحبت بر این شد که ما در زمینه انرژی های نو کمبود قانون نداریم و اینها باید مدیریت و عملیاتی شوند. یکی از مشکلات ما این است که عزم ملی و همت بلند در این زمینه وجود ندارد وگرنه اگر دولت به این موضوع بها دهد، هیچ گونه مشکلی نخواهیم داشت.

کارخانه ای در پایان خاطرنشان کرد: دولت می بایست با آوردن یک لایحه، اعتبار لازم برای استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را پیش بینی کند و اگر چنین لایحه ای به مجلس ارایه شود، قطعا مجلس از آن حمایت خواهد کرد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا