اهمیت پروتئین شیر مادر در تغذیه

کنگره سالانه IX انجمن پروتئومیکس اروپا (European Proteomics Association) در محل نمایشگاه اکسپوی میلان ایتالیا با تمرکز بر نقش مواد غذایی پروتئین دار در علوم تغذیه افتتاح شد . نماینده ایتالیایی انجمن پروتئومیکس اروپا که برگزاری این کنگره را سازماندهی کرده ، در این رابطه می گوید : " این مساله که ما هر چه می خوریم می تواند دارویی برای بدن ما باشد ، فقط یک فلسفه نیست یک واقعیت مسلم است . "

او در ادامه توضیحات خود اظهار داشت : " ما می دانیم ، در حقیقت غذایی را که می خوریم به انرژی تبدیل می شود و غذای حاوی پروتئین که بدن ما از آن استفاده می کند ، در یک رابطه مستقیم پیچیده قرار دارند . "

نماینده ایتالیایی انجمن پروتئومیکس اروپا برای روشن شدن بیشتر این مساله افزود : " بررسی و مطالعه پروتئوم مواد غذایی باعث آگاهی های بیشتر ما در این رابطه می شود . هنگامی  پروتئوم مواد غذایی مصرف شده ، توسط ارگان های بدن انسان تبدیل می شود که می توان ساختار پروتئین ها را برای عمل بهتر یا بدتر ، تغییر داد  . به عنوان مثال ، مطالعه پروتئین های شیر مادر و هر نوع شیر دیگری نشان می دهد که وجود این پروتئین ها به رشد شناختی انسان کمک می کند و دیگر  اینکه به ایجاد و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نوزاد پرداخته و آن را تقویت می کند . "    

قابل توجه است که به کلیه پروتئین هایی که در یک سلول و در یک زمان مشخص وجود دارند ، پروتئوم (Proteom) آن سلول گفته می‌شود و این پروتئوم است که فاصله بین ژنوم و مکانیسم مولکولی رفتار سلولی را پر می‌ کند . پروتئومیکس (Proteomics) دانش بررسی ساختار و عملکرد پروتئین ‌ها در مقیاس بزرگ است . در واقع پروتئومیکس با بهره گیری از علوم شیمی پروتئین‌ ها ، بیوانفورماتیک و زیست ‌شناسی به شناسایی ، کمیت سنجی ، به مطالعه تغییرات و برهمکنش ‌های پروتئین‌ ها می ‌پردازد . هدف پروتئومیکس شناسایی پروتئین‌ های جدید بر اساس نقش ، وظیفه و مطالعه نحوه بیان آنها در سیستم‌های تنظیمی است .

به اعتقاد و باور کارشناسان  انجمن پروتئومیکس اروپا ، پژوهش ها و تحقیقات انجام شده پژوهشگران ، اهمیت شیر مادر را تایید می کند و نشان می دهد که چگونه مصرف شیر مادر سلامت روانی و همچنین تداوم سلامت فیزیولوژیکی بدن را تضمین می کند . 

لازم به توضیح است که با انتخاب شیر مادر که بهترین ماده غذایی برای نوزادان خواهد بود ، واکنش های آلرژیکی نوزادان و کودکان کاهش پیدا می کند . علاوه بر این دانشمندان دریافتند که پروتئین ها در میکروارگانسیم هایی وجود دارند که می توان آنها را به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی پیدا کرد که باعث می شود تا این مواد غذایی مزه خاص خود را داشته باشند .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا