روز ملی فیزیوتراپ ها

  • روز ملی فیزیوتراپ ها

با تلاش انجمن‌های فیزیوتراپی در سراسر کشور، در دوم مردادماه سال ۷۸ فیزیوتراپ‌ها توانستند، استقلال حرفه ای خود را به دست بیاورند و به این خاطر در ایران این روز به عنوان روز فیزیوتراپی اعلام شده است.

فیزیوتراپی (physiotherapy) شیوه‌ای از درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی-ماهیچه‌ای-اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان‌های الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر است. در این روشها از ورزش، نور، پرتوهای فرابنفش و فروسرخ، گرما و جریان برق استفاده می‌شود.

فیزیوتراپی حیطه‌ای از پزشکی است که هدف آن پیشگیری از بیماری‌ها، درمان، توانبخشی و بالا بردن سطح سلامت می‌باشد. فیزیوتراپی درمانی علمی بر اساس تحصیلات عالی و بالینی با قدمت طولانی می باشد که همزمان با توسعه دانش پزشکی به یکی از ارکان درمان های نوین پزشکی تبدیل شده است.در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی حق تاسیس کلینیک‌های فیزیوتراپی از فیزیوتراپیست‌ها سلب گشت و در سال ۱۳۷۸ در دوم مرداد ماه این حق دوباره به فیزیوتراپیست‌ها برگردانده شد و به این مناسبت روز دوم مرداد روز فیزیوتراپی در ایران نام گرفته و در این روز مراسم هایی برگزار می‌گردد. البته روز جهانی فیزیوتراپی ۱۷ شهریور ماه مصادف با ۸ سپتامبر است که در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می‌شود.

  • کشف دنباله‌دار هیل-باپ

دنباله‌دار هیل باپ، دنباله‌داری است که به احتمال قوی بیشترین تعداد رؤیت را در قرن بیستم داشته‌است. این دنباله‌دار به‌طور مستقل توسط دو ستاره‌شناس به نام‌های آلن هیل (در نیو مکزیکو) و توماس باپ (در آریزونا) در ۲۳ ژوئیه ۱۹۹۵ کشف شد. این جرم آسمانی به مدت ۱۸ ماه حتی با چشم غیرمسلح نیز قابل رؤیت بود.

  • پرتاب تلسکوپ فضایی چاندرا

رصدخانه پرتو ایکس چاندرا  یا تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا یک تلسکوپ فضایی ساخته شده به‌وسیلهٔ ناسا است که تمام فعالیت‌هایش در زمینه پرتو ایکس است .این تلسکوپ در 23ژوئیه 1999 پرتاب شد.

  • تولد حكيم ناصر خسرو قبادياني

ابومعين ناصر بن خسرو قبادياني 9ذی القعده (23ژوئیه -2مرداد ماه )در بلخ به دنيا آمد.ابومعین ناصر بن خسرو بن حارث قبادیانی بلخی، معروف به ناصرخسرو از شاعران بزرگ فارسی‌زبان، فیلسوف، حکیم و جهانگرد ایرانی و از مبلغان مذهب اسماعیلی بود..وی در قبادیان از توابع بلخ متولد شد و در یمگان از توابع بدخشان درگذشت.

وی بر اغلب علوم عقلی و نقلی زمان خود از قبیل فلسفه و حساب و طب و موسیقی و نجوم و کلام تبحر داشت و در اشعار خویش به کرات از احاطه داشتن خود بر این علوم تأکید کرده‌است. ناصر خسرو به همراه حافظ و رودکی جزء سه شاعری است که کل قرآن را از برداشته‌است.وی در آثار خویش، از آیات قرآن برای اثبات عقاید خودش استفاده کرده‌است.

  • مرگ احمد شاملو

احمد شاملو متولد ۲۱ آذر ۱۳۰۴بود . وی متخلص به الف. بامداد یا الف. صبح، شاعر، نویسنده، روزنامه‌نگار، پژوهشگر، مترجم، فرهنگ‌نویس و از دبیران کانون نویسندگان ایران پیش و پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود.او در ۲ مرداد ۱۳۷۹ درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا