پایان برنامه شاتل فضایی ناسا با فرود آتلانتیس

  • پایان برنامه شاتل فضایی ناسا با فرود آتلانتیس

شاتل فضایی آتلانتیس با چهار نفر خدمه، در پایان آخرین پرواز فضایی خود، روز پنجشنبه ۲۱ ژوئیه (31 تیر) در ساعت ۱۱:۰۶:۰۳ کمی پیش از طلوع آفتاب (به وقت محلی) در مرکز فضایی کندی در کیپ کاناورال در ایالت فلوریدا فرود آمد.با فرود این شاتل، برنامه ۳۰ ساله آمریکا برای اکتشاف با شاتل های فضایی به پایان رسید

  • به آب انداختن اولين كشتي هسته ‏اي

بعد از كشف اتم و آشنايى دانشمندان هسته ‏اي با توانايى و قدرت فوق‏العاده انرژي هسته‏ اي، به كارگيري و استفاده از آن در زمينه ‏هاي گوناگون مورد توجه قرار گرفت. اما در واقع، اولين استفاده عملي از انرژي هسته‏ اي، در ساختن بمب هسته‏ اي به عمل آمد. نتيجه به دست آمده از قدرت انفجاري و تخريبي آن، باعث شد تا از يك طرف، قدرت‏ هاي سلطه‏ گر با بهره‏ گيري از آن به مسابقه‏ اي تسليحاتي دست زده و جهان را تا مرز جنگ هسته اي به پيش برند و از سوي ديگر، تلاش‏هاي فراواني به عمل آمد تا از اين انرژي در راه‏ هاي صلح ‏آميز و در جهت پيشرفت صنعت و تكنولوژي استفاده گردد.

يكي از اين موارد، بهره ‏گيري از انرژي هسته ‏اي در صنايع كشتي سازي و دريانوردي است. بدين ترتيب در 21 ژوئيه 1958م، اولين كشتي بازرگاني با سوخت هسته ‏اي به آب انداخته شد و عرصه جديدي براي استفاده از انرژي هسته‏ اي را به روي جهان گشود. اين كشتي بازرگاني، ساوانا نام‏گذاري شد و در واقع اولين كشتي هسته‏ اي بود كه از پهنه اقيانوس اطلس عبور كرد. در حال حاضر كشتي‏ هاي بسياري در سطح درياها و اقيانوس ‏هاي جهان، با كمك نيروي هسته ‏اي به دوردست‏ ترين نقاط جهان مي‏روند..

  • تولد رودلف آرتور مارکوس

رودلف آرتور مارکوس متولد 21ژوئیه 1923 است. وی شیمیدان کانادایی- آمریکایی و برنده جایزه نوبل شیمی 1992 برای نظریه واکنش های انتقال الکترون در سیستم های شیمیایی است.

  • درگذشت ادوارد باتس لوویس

ادوارد باتس لوویس متولد 20مه1918 بود. وی متخصص ژنتیک آمریکایی و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1995 برای تحقیقات در حوزه زیست شناسی تکاملی است که در 21 ژوئیه 2004 درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا