روز بین المللی شطرنج

  • روز بین المللی شطرنج

یونسکو در سال 1966 به مناسبت گرامیداشت روز تاسیس فدراسیون جهانی شطرنج که در 20 ژوئيه 1924 در پاریس اتفاق افتاد، این تاریخ  (30 تیر) را روز فیده یا روز جهانی شطرنج نامگذاری کرده است.

  • ماه به تسخیر انسان درآمد

بزرگترین خبر تاریخ به این شرح انتشار یافت: انسان در ماه راه رفت، غذا خورد و خوابید.

  • اختراع ساعت جيبي

در قرن پانزدهم اولین ساعت جیبی توسط بارتولف مانفردی ساخته شد و عصر جدید ساعت‌های اختصاصی به وجود آمد.در گذشته برای سنجیدن زمان از ابزار گوناگونی استفاده می‌شد. ساعت‌هایی که وسیله سنجش آنها یا سایه آفتاب بود یا ضرب آهنگ چکیدن قطرات آب و یا حرکت کند آب شدن شمع‌ها.در قرن سیزدهم ساعتی به وجود آمد که نوید دوره جدیدی در تولید ساعت‌های دقیق را بر سر زبان‌ها آورد. ساعتی که نه با قدرت آب بلکه با وجود بهره‌گیری از ابزارهای مکانیکی، خود را به عنوان عظیم‌ترین افتخار اروپا معرفی کرد.

این جریان تداوم داشت تا آنکه در قرن پانزدهم اولین ساعت جیبی توسط بارتولف مانفردی ساخته شد و عصر جدید ساعت‌های اختصاصی به وجود آمد. ساعت جیبی همانگونه که از نام آن پیداست بمنظور قرار گرفتن در جیب افراد ساخته شده است که معمولاً توسط زنجیری به جهت جلوگیری از افتادن ساعت و استفاده مطمئن به لباس بسته می‌شوند.این نوع ساعت تا پیش از اختراع ساعت مچی، محبوب ترین ساعت از قرن ۱۵ میلادی تا پس از جنگ جهانی اول بودند.

  • مرگ برنارد ريمان

برنارد ريمان، رياضي‏دان آلماني در 17 سپتامبر 1826 به دنيا آمد.او در رياضيات، هندسه‏اي را ايجاد كرد كه به نام خودش شهرت يافت. در هندسه ريماني از سطحی كروی بحث می‏ شود و احكام آن نيز مربوط به اشكالي است كه بر آن سطح، تصور می‏ گردد. در اين هندسه، بين دو نقطه مي‏توان هر تعداد خط مستقيم كه بخواهيم رسم كنيم و علاوه بر آن در هندسه ريمانی، مفهومی نظير خط مستقيم و نامحدود وجود ندارد. اين‏گونه نظريات تازه، در آن زمان به منزله معماهاي عجيب رياضيات محض تلقی می ‏شد. اما نيم قرن بعد انيشتين توانست اين نكته را ثابت كند كه هندسه ريمانی، سيمای جهان را به صورتی واقعی‏ تر از هندسه اقليدسی مجسم می كند. برنارد ريمان عمری طولانی نيافت، چرا كه در 20 ژوئيه 1866 در چهل سالگی بر اثر بيماری سل، در نهايت شهرت درگذشت.

  • تولد ادموند هیلاری

ادموند هیلاری متولد ۲۰ ژوئیه ۱۹۱۹، کوهنورد و کاشف نیوزلندی بود. او و تنزینگ نورگی (نپال) نخستین انسان‌هایی بودند که تحت پوشش سفر اکتشافی کوه اورست بریتانیا ۱۹۵۳ به قله اورست صعود کردند. این دو نفر که در29 مه ۱۹۵۳ در ساعت ۱۱٫۳۰ به قله اورست رسیدند هر دو عضو یک هیئت انگلیسی به سرپرستی جان هانت بودند که از مسیر یال جنوب شرقی (با عبور از آبشار یخی، کم غربی و لوتسه فیس) به قله رسیدند. وی در ۱۱ ژانویه ۲۰۰۸ درگذشت.

  • تولد یوهان گرگور مندل

یوهان گرگور مندل  کشیشی اتریشی متولد ۲۰ ژوئیه۱۸۲۲ است. وی به عنوان پدر دانش ژنتیک نوین شناخته می‌شود. مندل ۶ ژانویه ۱۸۸۴ درگذشت.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا