روابط علمی فردی باید به روابط جوامع علمی تغییر کند

 مجلس شورای اسلامی به عنوان رکن قانون گذار در جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از ارکان تصمیم گیری در رویکرد سیاست خارجی بوده است. در نتیجه  چشم انداز پیش روی علمی کشور و مراودات علمی ایران با کشورهای جهان در سال های آینده به تصمیم گیری های مجلس شورای اسلامی بستگی دارد.

در این رابطه و برای تحلیل و بررسی رویکرد مجلس شورای اسلامی در تعامل علمی با کشورهای جهان سیناپرس با دکتر محمد وحیدی- نایب رییس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم گفت وگو کرده که در ادامه ماحصل این گفت وگو را می خوانید.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم در این زمینه گفت:در شرایط کنونی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران تحت تأثیر دو اتفاق مهم یعنی تحریم های بین المللی و شیوع ویروس کرونا است. به همین دلیل نیز روابط خارجی و به تبع آن روابط علمی با کشورهای جهان تا حدودی نسبت به گذشته کاهش داشته است.این کاهش ارتباطات نیز تنها مختص به کشور ما نیست و بلکه ارتباطات علمی کشورهای جهان تاحدود زیادی تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است.

جامعه علمی ایران برای ارتقای جایگاه خود در عرصه بین المللی و گسترش ارتباطات علمی خود چاره ای به جز تقویت بنیه علمی  و همچنین اتخاذ رویکرد صلح آمیز در مقابل کشورهای جهان  ندارد.

نماینده بجنورد در مجلس یازدهم ادامه داد: ارتباط علمی ایران در سال های گذشته بیشتر حول شخصیت های علمی ایرانی بوده که در خارج از کشور به فعالیت های عملی مشغول بودند. به همین دلیل نیز این ارتباطات بیشتر خصوصی و فردی بوده است. این در حالی است که راه حل منطقی این است که  باید رابطه جامعه علمی کشور با جوامع علمی کشورهای دیگر تقویت شود.

دکتر وحیدی خاطرنشان کرد: ایران در سال های گذشته در زمینه های مختلف علمی دستآوردهای مهمی به دست آورده که این دستآوردها در حوزه های مختلف از جمله علوم انسانی و علوم تجربی بوده است.نمونه بارز این دستآوردها نیز موفقیت کادردرمانی ایران در مقابل ویروس کرونا بوده که نسبت به بسیاری از کشورهای توسعه یافته در وضعیت بهتری قرار داشته است.

وی تصریح کرد: هدف اصلی مجلس یازدهم طراحی سازوکاری است که به واسطه آن روابط فردی علمی ایران با کشورهای دیگر به روابط جامعه علمی با یکدیگر و به صورت سازمان یافته باشد. تنها در چنین شرایطی است که ارتباط علمی ایران در سطح بین المللی ارتقا پیدا می کند و ما می توانیم چشم انداز مثبتی در این زمینه در نظر داشته باشیم.

وحیدی تأکید کرد: اگر قصد داریم در مسیرسختی که در آن قرار گرفته ایم پیشروی کنیم باید جریان علمی کشور را تقویت کنیم.اگر جریان علمی کشور را تقویت کنیم اقتصاد کشور نیز بهبود پیدا می کند.امکان ندارد کشوری به صورت تصادفی قله های علمی را فتح کند. دولت ها بودجه ای که برای آموزش و پرورش و دانشگاه ها در نظر می گیرند مصرفی در نظر می گیرند. این در حالی است که بودجه آموزش وپرورش هزینه ای و مصرفی نیست و بلکه سرمایه ای و سرمایه گذاری است.متأسفانه هنوز این تفکر تغییر نکرده و به همین دلیل هنگامی که می خواهند بودجه را  کاهش بدهند دراین زمینه کاهش می دهند.نکته دیگر اینکه در بخش هایی از مسیر تولید علم کشور توزان وجود ندارد.این در حالی است که ما می توانستیم رشد متوازنی داشته باشیم.به همین دلیل ما باید کمبودهای توازن علمی خود را تقویت کنیم تا به یک رشد متوازن دست پیدا کنیم.

 از صحبت های نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و دیگر کارشناسان چنین به نظر می آید که جامعه علمی ایران برای ارتقای جایگاه خود در عرصه بین المللی و گسترش ارتباطات علمی خود چاره ای به جز تقویت بنیه علمی  و همچنین اتخاذ رویکرد صلح آمیز در مقابل کشورهای جهان  ندارد. به همین دلیل مجلس یازدهم باید در مسیری حرکت کند که زمینه های تعامل و همکاری علمی ایران با کشورهای مختلف جهان را هموار کند.

گزارش:احسان انصاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا