سلول درمانی، امیدی برای درمان مبتلایان به آرتروز

اغلب استخوان های تخریب شده و بافت های آسیب دیده با درمان های معمولی قادر به ترمیم نیستند. ضعف درمان های متداول و معمولی در درمان بیماری های صعب العلاج ارتوپدی باعث شده تا امروزه سلول درمانی به عنوان روش درمانی مناسب مورد توجه پژوهشگران پژوهشگاه رویان قرار گیرد.

این پژوهشگاه از سال 1388 تاکنون طرح های تحقیقاتی و خدمات تخصصی ویژه بیماری های شایع ارتوپدی مانند آرتروز یا استئو آتریت، شکستگی های جوش نخورده، شانه درد، کمر درد، مشکلات غیر آرتروزی مچ دست و مچ پا انجام داده است.

هم اکنون پژوهشگاه رویان از طریق سلول درمانی، خدمات تخصصی به بیماران مبتلا به آرتروز لگن، زانو و مچ پا ارایه می دهد. طرح های تحقیقاتی جدیدی نیز پیرامون آتروز شانه، ورم مفاصل ( آرتریت روماتوئید) و پوکی استخوان در حال اجرا دارد.

همچنین با کمک متخصصان ارتوپدی و جراحان ستون فقرات نیز تحقیقات زیادی پیرامون درمان کمر درد انجام داده است. چنانچه اثر بخشی، عارضه نداشتن و بی خطر بودن این طرح های تحقیقاتی نیز مشخص شوند، به بخش خدمات تخصصی ورود پیدا خواهند کرد.

دکتر نرگس لبیب زاده، مسوول کلینیک بازتوانی و فیزیوتراپی پژوهشگاه رویان در گفتگو با سیناپرس گفت: اکنون خدمات تخصصی که ما برای مبتلایان به آتروز ارایه می دهیم کاملا ایمن است. بسیاری از مطالعات بین المللی بحث تومورزایی و سرطان زایی سلول های بنیادی را کاملا منتفی اعلام کرده اند، بنابراین مبتلایان به آرتروز می توانند با اطمینان کامل از خدمات تخصصی این مجموعه استفاده کنند اما هنوز در بخش هایی که کارهایی تحقیقاتی مانند پوکی استخوان انجام می دهیم، هنوز نمی توانیم به قطعیت اعلام کنیم که سلول های بنیادی هیچ گونه عارضه ای ندارد.

این مشاور سلول درمانی بخش ارتوپدی و سلول درمانی پژوهشگاه رویان افزود: البته تمامی مبتلایان به آتروز مجاز به استفاده از این روش درمانی نیستند. این روش درمانی برای بیماران مبتلا به آرتروز خیلی پیشرفته که باید اقدام به تعویض مفصل کنند، پاسخگو نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این روش درمانی عارضه ای به همراه دارد یا خیر؟ گفت: این روش درمانی عارضه ای ندارد. تنها باید در انتخاب بیمار دقت شود. اگر فردی بیماری پیشرفته یا زمینه ای کنترل نشده داشته باشد، سلول درمانی به دردش نمی خورد و ممکن است عارضه ای برای او ایجاد کند.

وی یادآور شد: اگر همه این موارد رعایت شود، هیچ عارضه ای برای فرد ایجاد نمی شود زیرا نمونه گیری که اکنون از مغز استخوان لگن بیمار انجام می شود یک روش کاملا روتین و بی عارضه است. تزریق سلول ها نیز تزریق ساده داخل مفصلی است که خیلی راحت و سرپایی انجام می شود و اصلا عارضه ای ندارد.

به گفته وی، اگر چنانچه بیمار به درستی انتخاب نشود، امکان دارد از درمان پاسخ مناسب نگیرد. این مساله بزرگترین عارضه ای است که می تواند برای بیمار ایجاد شود.

لبیب زاده به چالشهای پیش روی این روش درمانی اشاره کرد و اظهارداشت: هم اکنون به دلیل تحریم ها و هزینه های بالای خدمات سلولی، مشکلاتی برای ما که قصد ارایه خدمات را داریم و همچنین بیماران که می خواهند این خدمات را دریافت کنند، ایجاد شده است.

مسوول کلینیک بازتوانی و فیزیوتراپی پژوهشگاه رویان در خصوص هزینه های درمان با سلول درمانی، گفت: در حال حاضر این روش درمانی تحت پوشش بیمه نیست و بیمار باید تمامی هزینه های آن را بیمار پرداخت کند. اگر بیمه ها بخشی از این خدمات را تحت پوشش خود قرار دهند، بیماران راحت تر می توانند از خدمات تخصصی و این روش درمانی استفاده کنند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا