افزایش اثرگذاری نشریات علمی ایران در سال ۲۰۱۹

دکتر محمدجواد دهقانی با اعلام این خبر  گفت: پایگاه استنادی اسکوپوس هر سال به معرفی معتبرترین نشریات علمی دنیا می پردازد که آخرین فهرست منتشر شده این پایگاه مربوط به سال ۲۰۱۹ است. این فهرست هنگامی منتشر می‌شود که دوره و شماره‌های مجلات علمی دنیا در سال مورد محاسبه تکمیل شده باشد که اخیراً اطلاعات سال ۲۰۱۹ مجلات علمی دنیا در اسکوپوس کامل شده است.

وی افزود: سایت اسکور (CiteScore) شاخصی است که کیفیت نشریات در اسکوپوس بر اساس آن سنجیده می‌شود. شاخص‌های اس.جی.آر (SJR) و اسنیپ (SNIP) نیز از جمله شاخص‌هایی هستند که برای اندازه‌گیری میزان کیفیت مجلات علمی در این پایگاه محاسبه می‌شوند، اما در چند سال اخیر این پایگاه به معرفی شاخص سایت‌اسکور پرداخته و تقریباً مشابه شاخص ضریب تاثیر است که تفاوت این دو شاخص در سال های مورد بررسی است. در شاخص ضریب تاثیر، تعداد استنادها در سال پایه مثلاً ۲۰۱۹ به مقالات دو سال قبل مجلات مثلاً ۲۰۱۸  و ۲۰۱۷  تقسیم و مبنای محاسبه قرار می گیرد، اما در سایت‌اسکور به جای دو سال قبل، استنادها به سه سال قبل سنجیده می شوند.

سرپرست ISC در ادامه خاطرنشان کرد: استنادها میزان استفاده از علم تولید شده را نشان می‌دهند و برای مجلات علمی استنادها نشان می‌دهند که مقالات این مجلات به چه میزان در جامعه علمی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. استنادها همانند سایر پدیده‌ها، دارای آفت هستند. مدیریت استنادها و خوداستنادی نشریات راه‌های غیراخلاقی هستند که برای نشان دادن افزایش میزان اثرگذاری نشریات مورد استفاده قرار می گیرند. پایگاه‌های استنادی بر روش‌های مذکور حساسیت بیشتری پیدا کرده‌اند و حتی هم اکنون میزان خوداستنادی به عاملی پایه در انتخاب شدن یا نشدن پژوهشگران برتر دنیا تبدیل شده است.

دهقانی گفت: هم اکنون در سال ۲۰۱۹ از جمهوری اسلامی ایران تعداد ۱۶۷ نشریه در اسکوپوس نمایه می‌شود که ۱۵۹ نشریه موفق به دریافت سایت‌اسکور شده‌اند. این بدان معنا است که ۵% از نشریات فاقد سایت‌اسکور هستند، اما از این تعداد ۹۹ نشریه نسبت به سال ۲۰۱۸ سایت اسکور بالاتری دریافت کرده‌اند که یعنی میزان استناد به این گروه از نشریات افزایش یافته است که این خود شامل ۵۹% نشریات می شود. تعداد ۲۸ نشریه یعنی ۱۷% نشریات نیز بدون تغییر مانده اند اما ۲۴% نشریات یعنی ۴۰ نشریه نسبت به سال قبل افت کیفیت داشته‌اند.

سایت اسکور نشریات نباید به تنهایی مبنای مقایسه نشریات قرار گیرد، زیرا میزان استنادها از یک رشته به رشته دیگر متفاوت است.

وی در پایان بیان کرد: ارزش نمایه شدن در پایگاه استنادی بیش از هر چیز به تعداد استنادهای دریافتی وابسته است که نشریات ایران اعم از انگلیسی و غیر انگلیسی استناد اندکی دریافت می‌کنند. همچنین، تعداد استنادهای دریافتی نشریات غیرانگلیسی با نشریات انگلیسی در پایگاه‌های استنادی قابل مقایسه نیست. از آنجائیکه ادامه حضور نشریات نمایه شده در پایگاه های استنادی مشروط به دریافت استناد است؛ افزایش استنادها امری اجتناب ناپذیر است.

جدول نشریاتی که سایت اسکور آن‌ها نسبت به سال ۲۰۱۸ بهبود یافته است در وبسایت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام وجود دارد.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا