واکسن کرونا در بدن یک داوطلب آنتی بادی تولید کرد

واکسنی که شرکت آمریکایی مدرنا برای مقابله با کووید۱۹ ساخته در آزمایش های بالینی به تولید آنتی بادی خنثی کننده این ویروس در بدن تمام شرکت کنندگان منجر شده است. 

البته طبق نخستین اطلاعات منتشر شده از مرحله اولیه آزمایش بالینی، تزریق این واکسن در بدن بسیاری از بیماران عوارض جانبی اندکی را ایجاد کرد.

نتایج آزمایش بالینی این واکسن  روز گذشته در «ژورنال پزشکی نیوانگلند» (New England Journal of Medicine) منتشر شده است. مدرنا پیش از این نتایج آزمایش اولیه را در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرده بود اما بسیاری از کارشناسان معتقد بودند اطلاعات اعلام شده برای نتیجه گیری درباره واکسن کافی نیست. 

آزمایش بالینی این واکسن با همکاری انستیتو بهداشت ملی آمریکا انجام شده و نتایج آن نشان داد میزان آنتی بادی تولید شده در بدن داوطلبان دریافت واکسن مدرنا، بیشتر از میزان آن در بدن بیماران بهبود یافته از کووید۱۹ بوده است. اما واکنش قابل توجه سیستم دفاعی بدن داوطلبان، پس از دریافت  ۲ مرحله تزریق واکسن با فاصله زمانی ۴ هفته، آشکار شد.

مدرنا قرار است در ۲۷ جولای مرحله سوم آزمایش بالینی واکسن را با شرکت ۳۰ هزار نفر آغاز کند. این شرکت همچنین در بیانیه ای اعلام کرد اگر  آزمایش های بالینی آینده به خوبی انجام شود، این شرکت می تواند  از آغاز ۲۰۲۱ میلادی ، سالانه ۵۰۰ میلیون دوز یا حتی یک میلیارد دوز واکسن تولید کند.

این اطلاعات دقیقا  مشابه نتایج آزمایش واکسنی است که  شرکت فایزر و بیو ان تک در یکم جولای منتشر کردند.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا