معتادان در معرض شدید ابتلا به کرونا هستند

اطلاعاتی در شبکه های مجازی منتشر شد که معتادان نسبت به افراد عادی، کمتر ابتلا به کرونا می شوند. براساس اعلام پزشکان صاحب نام و محققان برجسته این موضوع مانند سایر شایعات، اساس علمی ندارد و فقط برای عادی سازی اعتیاد است.

مسعود مردانی، متخصص بیماری های عفونی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مطالعاتی که در ایران و کشورهایی مانند آمریکا و ایتالیا انجام شده، نشان می دهد معتادان اعم از مواد مخدر، افیونی استنشاقی یا داروهای روان گردان مانند شیشه، آمفتامین، علاوه بر اینکه کمتر از سایرین با موارد ابتلای کرونا مواجه نیستند، بلکه نسبت به افراد عادی بیشتر در معرض بیماری کرونا قرار دارند.

وی ادامه داد: افراد معتاد به سیگار، قلیان یا مواد افیونی به علت استنشاق مکرر دود، سیستم ایمنی دستگاه تنفسی فوقانی آنها ضعیف شده و مقاومت بدنشان در مقابل عوامل بیماری زا کمتر از مردم عادی است و در نتیجه آنان سریع تر به آنفلوآنزا، سرماخوردگی و عفونت کرونا مبتلا می شوند.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به اینکه مصرف سیگار، قلیان، تریاک یا سایر مواد مخدر تفاوتی در ابتلا به بیماری کرونا ندارد، بیان داشت: همه این مواد در کاهش قدرت سیستم ایمنی دستگاه نفسی نقش بسیار موثر دارند.

مردانی همچنین خاطر نشان کرد: مواد مخدر سنتی یا صنعتی در ابتلا به بیماری کرونا فرقی با هم ندارند. افراد با مصرف شیشه، آمفتامین، کوکایین و سایر مواد مخدر صنعتی، می توانند در معرض ابتلا قرار گیرند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد مطالب منتشر شده در فضای مجازی در مورد اینکه معتادان کرونا نمی گیرند، یک شایعه و مطلب بی اساس است یا توجیه کار ناپسند معتادان یا اقدام سودگران مرگ برای رسیدن به مقاصد اقتصادی بیشتر است.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه به کرونا  با اشاره به اینکه اغلب اطلاعات فضای مجازی غیر علمی و نادرست است، تاکید کرد: اطلاعات باید براساس یافته های علمی باشد و این اطلاعات از طریق رسانه های موثق در اختیار مردم قرار می گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا