دانشمندان ناسا امیدوار به حل معمای نقاط سفید سیاره کوتوله Ceres

دانشمندان ناسا با مشاهده دقیق این تصاویر هنوز نتوانسته اند توضیح منطقی درخصوص اساس این نقاط سفید و ترکیب تشکیل دهنده آن ارایه کنند.

در این تصاویر کوهستان عظیمی نیز دیده می شود که بی شباهت به یک هرم نیست. نزدیک بودن این نقاط سفید به این کوهستان هرمی شکل بر حیرت دانشمندان افزوده است.

تصاویر تازه ای که این کاوشگر از Ceres تهیه کرده در واقع بخشی از دومین گردش مداری این کاوشگر به دور این سیاره کوتوله است. این تصاویر از فاصله 4400 کیلومتری سطح Ceres تهیه شده است.

دانشمندان ناسا زمانی که با دقت بیشتری این تصاویر را مورد بررسی قرار دادند متوجه شدند که حداقل 8 نقطه سفید رنگ در مجاورت یک لکه سفید بزرگتر قرار گرفته اند. تمامی این نقاط مرموز در دل حفره ای به قطر 90 کیلومتر واقع شده است.

آنها برآورد کرده اند که بزرگترین نقطه سفید از این مجموعه 9 کیلومتر قطر داشته باشد با این حال این تنها چیزی است که دانشمندان از این نقاط مرموز متوجه شده اند. آنها هنوز چیزی درباره اساس پیدایش نقاط مرموز نمی دانند. اما تصور می شود نمک یا یخ نقش قابل توجهی در شکل گیری این نقاط داشته باشد.

ناسا در نظر دارد تا در آینده نزدیک و با استفاده از فناوری نقشه برداری مادون قرمز، به درک دقیق تری از این نقاط دست یابد.

قرار است در اوایل ماه آگوست، کاوشگر Dawn با قرار گرفتن در مداری به ارتفاع 1450 کیلومتر از سطح Ceres اطلاعات دقیق تری از این سیاره کوتوله تهیه و راهی زمین کند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا