دستگاهی برای کنترل رشد تومورهای مغزی طراحی شد

علیرضا مجیدانصاری، مجری این طرح تحقیقاتی با بیان اینکه طراحی این دستگاه با همکاری محققانی از دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران و پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی صورت گرفت، اظهار کرد: ساخت دستگاه کنترل رشد تومور مغزی بر پایه میدان‌های الکتریکی کاری است که نتیجه تحقیقات و فعالیت‌های چند ساله این تیم است. این دستگاه به عنوان ابزاری برای درمان تومورهای مغزی کاربرد دارد. فناوری ساخت آن نیز متعلق به شرکتی از رژیم اشغالگر قدس بود که به امریکا و شرکت‌های اروپایی خدمات خود را ارائه می‌دهد. البته این دستگاه به بیماران اجاره داده می‎شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این دستگاه را باز طراحی کردیم و نمونه آزمایشگاهی آن را با موفقیت ساختیم، ادامه داد: درمان تومورهای مغزی مشکلات زیادی دارد که از آن جمله می‌توان عدم امکان جراحی برای این نوع از تومورها و دارورسانی به مغز اشاره کرد؛ چراکه سد مغزی و نخاعی به هر دارویی اجازه ورود نمی‌دهد و از سوی دیگر رادیوتراپی مغز نیز به دلیل سیستم و ساختار آن دشوار است.

انصاری درباره نحوه عملکرد این دستگاه، بیان کرد: به کمک این دستگاه میدان الکتریکی ضعیفی با کارگذاری دقیق الکترودهایی روی سر در مغز ایجاد می‌شود. این میدان روند تولید سلول‌های توموری را که با سرعت در حال تقسیم هستند، مختل می‌کند. پس توقف تقسیم سلول رخ می‌دهد و سلول از بین می‌رود.

وی در ادامه افزود: این دستگاه از اطلاعات ام آر آی و سی تی اسکن بیمار بهره می‌برد و ابعاد تومور و محل قرار گرفتن آن را دقیق مشخص می‌کند. سپس با این اطلاعات دقیق میدان الکتریکی اعمال می‌شود. البته این دستگاه نسبت به نمونه خارجی خود تفاوت‌هایی دارد. در نمونه خارجی با قرارگیری الکترودها روی پوست سر حساسیت‌هایی برای بیمار ایجاد می‌شد که در نمونه ایرانی این مشکل رفع شده است. برای این هدف نیز محققان کشور از فناوری نانو استفاده کردند.

محققان با کمک این دستگاه طول عمر بیماران را افزایش می‌دهند. البته پاسخ در بیماران مختلف متفاوت است. در برخی بیماران با استفاده چند ماهه تومور از بین می‌رود، اما در برخی دیگر خصوصا افرادی که با عود مجدد بیماری مواجه بوداند، پیشنهاد می‌شود استفاده از دستگاه را ادامه دهند.

بر اساس اعلام معاونت علمی ریاست‌جمهوری، محققان کشور برای توسعه این طرح از حمایت‌های مرکز فناوری‌های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برخوردار شدند.