محققان ایرانی نشاسته را شکل‌پذیر کردند

آلودگی محیط زیست، پلاستیک، سرطان. این کلمات مواردی است که معمولا در ذهن اکثر افراد نقش می‌بندد. اما محققان کشور نوعی از این ظروف را از مواد گیاهی تولید کرده‌اند تا دیگر مشکلاتی اینچنینی وجود نداشته باشد. اقدامی که نگرانی‌ها در این حوزه را رفع کرده است.

ظروف یکبار مصرف سالانه حجم بالایی از ضایعات را تشکیل می‌دهند. ظروفی که برای بسته بندی غذا کاربرد دارند. تولید این حجم از این ضایعات برای محیط زیست آسیب زا است. برای رفع این مشکل محققان در دانشگاه علم و صنعت راهکاری نوین ارائه دادند. آنها از منابع گیاهی ظروف یکبار مصرف تولید کردند. صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز از این محققان حمایت کرد تا مسیر حرکت آنها هموار شود.

محمد فصیحی دستجردی مجری این طرح پژوهشی بیان کرد: در این طرح از ترکیب نشاسته و پلیمر زیست سازگار برای تولید این ظروف استفاده شد. نشاسته یکی از منابع تجدید پذیر ارزان و در دسترس برای تولید پلیمرهای زیست تخریب پذیر است. این ماده به دلیل ترکیب شدن با پلیمرهای سنتزی می‌تواند موجب کاهش قیمت و زیست تخریب پذیری محصول تولیدی شود.

فصیحی دستجردی ادامه داد: نشاسته ماده‌ای حساس به آب و شکننده است. همچنین قابلیت شکل دهی ندارد. پس در این پژوهش برای رفع مشکل عدم شکل پذیری اقداماتی انجام شد. ما ساختار نشاسته را برای تولید این ظروف اصلاح کردیم و با توجه به فرمولاسیون پیچیده این ماده کاری سخت بود. به نشاسته اصلاح شده قابل فرآیند نشاسته ترموپلاستیک می‌گویند. این کار به کمک افزودن نرم کننده‌ها انجام می‌شود که نقطه ذوب نشاسته را کاهش می‌دهد.

وی همچنین بیان کرد: اکنون موفق به دستیابی دانش فنی برای تولید ظروف اسفنجی (برای نگهداری مواد غذایی گرم) از نشاسته شدیم. نمونه‌های اولیه این محصول به دو صورت ظروف عادی و اسفنجی تولید شد و نتایج اولیه نیز رضایت بخش بود. این ظروف مناسب غذای گرم است و اسجاد مسومیت نمی‌کند. همچنین دوستدار محیط زیست هستند و آلودگی خاک را به دنبال ندارد.